Deel dit artikel
-

Bureau Dawn deelt data CO2-impact

Het creatieve en strategische bureau Dawn gaat met de billen bloot en publiceert gedetailleerde data over zijn CO2-uitstoot. Verder wijst het op zijn klantenlijst de vuilste sectoren aan.

Twee procent van de omzet van Dawn is afkomstig uit de automobielsector. Daarmee is dat het vuilste hoekje in de boekhouding.

Vanaf nu gaat Jurian van der Hoeven, partner bij het bureau, elk jaar zijn impactrapport publiceren om de eigen organisatie op te schonen en met klanten en de sector de discussie over duurzaamheid aan te gaan op grond van data.

“Als we van waarde willen zijn in de maatschappij en aantrekkelijk willen zijn voor klanten, en belangrijker nog voor een nieuwe generatie talent, is het zaak te laten zien waar we als industrie aan bijdragen. Daarom nodig ik iedereen uit: we hebben een template gemaakt waarmee andere bureaus makkelijk inzicht kunnen bieden in de sectoren die zij helpen groeien.”

Bij Dawn zelf komt de helft van de CO2-uitstoot voort uit het verbranden van gas. Dat wordt netto gecompenseerd plus een beetje meer per werknemer. Daarnaast wordt actief gekeken hoe het de CO2-uitstoot kan minimaliseren.

Naast de CO2-discussie zwengelt Van der Hoeven ook het gesprek aan over ‘riskante klanten’. Dat zijn opdrachtgevers uit de sectoren alcohol, gokken, wapens, pornografie en tabak. Dat is een lijst die internationaal wordt gebruikt om de blootstelling van en bureau weer te geven aan wat meer controversiële klantgroepen. Het doel daarvan is het onderwerp meetbaar en daardoor bespreekbaar te maken.

Foto: Olivier Letourneux (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond