Deel dit artikel
-

Bureau toelichting

Elk jaar geeft de groep Bureaus in de Emerce 100 de meeste aanleiding tot vragen en kritiek. Het is de grootste groep bedrijven in het onderzoek en tevens de meest diverse. Je kunt geen appels met peren vergelijken, is de meest gehoorde opmerking.

Om tot een beter beeld te komen hebben we het onderzoek binnen deze groep dit jaar anders aangepakt. Allereerst zijn de bureaus door de respondenten die het bedrijf kennen beoordeeld. Daarnaast is aan de bureaus gevraagd bij welk segment men zichzelf vindt horen. Daar waar het bureau niet gerespondeerd heeft,  maakte de redactie de keuze op basis van het werk op eGuide.nl of de website van het bureau. De lijst is vervolgens opgesplitst in drie onderdelen:

  • – De beste 20 full service bureaus van Nederland
  • – De beste 10 online campagnebureaus van Nederland
  • – De beste 3 specialisten

Dat is nog altijd slechts een grove indeling, want ook binnen deze categorieën zijn er grote verschillen tussen de bureaus op het gebied van cultuur, aanpak en formaat. Zo heeft het aantal medewerkers van een bureau invloed op het type opdracht of klant dat het aankan. Of een bureau kan een goed imago hebben bij haar klanten, maar niet de klik met uw organisatie omdat de cultuur niet past. De redactie ziet daarnaast binnen de full service-categorie dat steeds meer bureaus zich specialiseren in type opdrachten of markten. Omwille van een ranglijst worden de resultaten van alle bureaus op een volgorde getoond. Het verschil binnen de top 20 onderling is zeer klein te noemen. Om alle eerder genoemde redenen kan de lijst dan ook het beste geïnterpreteerd worden als ‘de best gewaardeerde 33 internetbureaus van Nederland’.

Laatste kanttekening is dat het dan gaat het om het imago van het bedrijf, want meningen van respondenten die geen zaken hebben gedaan maar wel het bedrijf kennen, tellen ook. Deze perceptie kan dus verschillen van de ervaring die u kunt hebben indien u daadwerkelijk zaken met dit bedrijf gaat doen. We raden aan om naast deze beoordeling ook het werk te bekijken van deze bureaus. U kunt hiervoor onder meer terecht op de Emerce eGuide.

Met dit alles in het achterhoofd viel een aantal zaken op. Bij de grootste full service bureaus vindt men dat Mirabeau over de meeste kennis bezit. LBi doet het beter op bijvoorbeeld het criterium flexibiliteit. Als we alle full service bureaus op een hoop gooien, wat we eigenlijk niet mogen doen, beschikken volgens de respondenten Eperium, Mirabeau en Info.nl over de meeste kennis.

Bij de bureaus onder de 100 medewerkers hebben volgens de respondenten info.nl, Colours en The Factor.e de meeste kennis in huis. Virtual Affairs wordt als het meest betrouwbaar ervaren. Bij deze internetbureaus tot 100 medewerkers voeren Info.nl, Colours en eFocus de lijst aan. De nummer 1 van vorig jaar eFocus heeft geen daling gezien van haar imago, maar Info.nl en Colours zijn gestegen. Rhinofly, De Nieuwe Zaak en ISM bieden in de perceptie de beste kwaliteit voor het budget. Uiteraard zijn dit zeer verschillende bureaus en zult u voor een corporate recruitment site niet de Nieuwe Zaak inschakelen, maar juist wel Rhinofly.

De gespecialiseerde bureaus zijn kleinere bedrijven en krijgen hoge cijfers.

* Voor de classificering van de bureaus naar soort en grootte naar aantal medewerkers heeft de redactie zich gebaseerd op een aantal bronnen. Allereerst is er een onderzoek gedaan onder de bureaus. Bureaus zonder respons of die geen toestemming gaven voor publicatie zijn vervolgens geclassificeerd op basis van openbare bronnen, zoals de Emerce eGuide.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond