Deel dit artikel
-

BvA dringt bij Facebook aan op zelfregulering

De Bond van Adverteerders heeft in een gesprek met Facebook Nederland aangedrongen op zelfregulering. BvA is een van de oprichters van de Stichting Reclame Code. Daarin spreken alle belanghebbenden in de reclame-industrie gedragscodes af, die bijdragen aan het vertrouwen in media en reclame.

Namens Nederlandse adverteerders heeft BvA gisteren een eerste verkennend gesprek gevoerd met Facebook. Aanleiding is de zorg die adverteerders hebben over de aanpak van racisme en haatzaaien op het platform. Zo’n 400 internationale adverteerders hebben zich aangesloten bij een tijdelijke advertentieboycot.

Facebook heeft kort toegelicht welke acties het bedrijf reeds onderneemt om haatdragende taal van haar platform te verwijderen. BvA vindt dat Facebook hier meer inzicht in dient te geven en heeft Facebook verzocht een bijeenkomst met het BvA bestuur en een aantal van haar leden te organiseren. Tijdens deze deep dive kunnen de maatregelen en plannen van Facebook in detail besproken worden en kunnen adverteerders hun vragen aan Facebook stellen.

Facebook heeft toegezegd deze bijeenkomst op korte termijn samen met BvA te organiseren.

Topman Mark Zuckerberg zegt zich nog niet zo’n zorgen te maken om het groeiend aantal bedrijven dat advertentiecampagnes stopzet op Facebook. De gemiste inkomsten zouden slechts een paar procent van de omzet vertegenwoordigen. Wel wil Zuckerberg nu zelf in gesprek met de organisatie Stop Hate for Profit, die de acties tegen Facebook heeft aangezwengeld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond