Campagne ACM helpt ouderen veiliger online te zoeken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een campagne om de oudere consument meer bewust te maken van de risico’s van online zoeken.Ouderen die op internet iets zoeken, weten lang niet altijd dat bedrijven betalen om bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen.
Het aanklikken van een betaald zoekresultaat hoeft geen probleem te zijn, maar zo’n advertentie kan ook leiden naar een onbetrouwbare partij.
In de campagne waarschuwt de ACM dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste is. De bovenste zoekresultaten zijn meestal advertenties en daarmee niet altijd het beste aanbod voor de consument.
Het advies van de ACM is dan ook: neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt.
Om de omvang van het probleem bij de oudere doelgroep in kaart te brengen, heeft de ACM samen met ouderenbond ANBO een peiling uitgevoerd. Hierin zegt 38 procent van de 65-plussers dat ze het moeilijk vinden om het verschil te zien tussen een advertentie en een gewoon zoekresultaat. Een kwart zegt niet te kijken of het zoekresultaat een advertentie is of niet. Wel geeft ruim de helft van de respondenten aan dat ze risico’s zien in het aanklikken van advertenties.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond