Deel dit artikel
-

Campagne tegen nepnieuws vandaag van start

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is vandaag de online bewustwordingscampagne ‘Blijf nieuwsgierig. Blijf kritisch’ begonnen. De campagne die wijst op het gevaar van (online) nepnieuws loopt tot na de verkiezingen van het Europees Parlement. Ook start een onderzoek naar de invloed van sociale media en internetzoekmachines in de aanloop naar de verkiezingen van maart en mei 2019.

De verspreiding van desinformatie met als doel om de democratische rechtsorde te ondermijnen en destabiliseren is een reële dreiging, zegt minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties): ‘Verkiezingen zijn het hart van de democratie. Het is belangrijk dat die eerlijk en vrij verlopen. Vrije meningsuiting is ook cruciaal. Nepnieuws en desinformatie kunnen soms ontwrichtend werken.’

Met de online campagne worden Nederlanders bewust gemaakt dat het fenomeen nepnieuws bestaat. Ook krijgen ze tips hoe nepnieuws te herkennen.

De campagne heeft een informerend karakter en bestaat uit diverse middelen, zoals een radiospot en online video over mediawijsheid. Op scholen worden al vaak lessen mediawijsheid gegeven. De overheid wil niet aanmerken wat goed of waar is of juist fout of onwaar maar mensen leren hoe sociale media, algoritmes en filter bubbels werken.

Het ministerie van BZK heeft aan de Universiteit van Amsterdam wel de opdracht gegeven om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de effecten van sociale media en internetzoekmachines in de aanloop naar de verkiezingen van maart en mei 2019. Daarbij wordt onder meer gekeken op welke wijze de herkomst van informatie transparant is.

Het onderzoek vindt plaats op basis van open bronnen en de gegevens uit het onderzoek worden geanonimiseerd verwerkt. Ook worden mogelijk positieve en negatieve effecten onderzocht van het gebruik van sociale media en internetzoekmachines in de context van verkiezingen. De resultaten worden voor de zomer bekend.

Deel dit bericht

4 Reacties

Marleen

Zo leuk en tegenstrijdig dit. Juist regeringen zijn goed in het verspreiden van nepnieuws en passen ook censuur toe. De pot verwijt….

Hans

De overheid is zelf hoofdsponsor van de grootste verspreider van nepnieuws; de NPO.

Zie ook https://www.thekarskenstimes.com/weblog/item/692-zwartboek-nos-journaal-annex

Ik zoek bewust het andere (meer rechtse) “geluid” op twitter etc. op om te voorkomen dat ik gebrainwashed wordt door de overheid.

En het is uiteraard ook niet geheel toevallig dat de overheid juist nu start met deze campagne…..

Pieter

‘Ik zoek bewust het andere (meer rechtse) “geluid” op twitter etc. op om te voorkomen dat ik gebrainwashed wordt door de overheid.’

Ach, gossie.

Hans

‘Ach, gossie’

https://www.youtube.com/watch?v=xI-jW1TqCRI

‘Pietertje, kom maar efkes wisselen jongen. Goed gedaan jongen gaat steeds beter’

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond