Deel dit artikel
-

Campagnepanel

Iedere maand legt Emerce een online campagne of uiting voor aan marketingprofessionals. Dit keer de actie ‘win5laptops.nl’ van Doritos en Lay’s.

Bas Muller, manager marketing en nieuwe media Slam!FM

“Persoonlijk zou ik voor deze actie niet warm lopen. Als ik iets moet doen, moet er wel wat te halen zijn. Met deze actie zijn slechts vijf iBooks per dag te winnen, terwijl je tijdens een vorige actie elk uur kans maakte op een iPod. Dat is psychologisch gezien veel aantrekkelijker, omdat je dan denkt dat je kansen groter zijn. Ik begrijp verder dat er een spel moet worden gespeeld in verband met de wet op Kansspelen. Maar als je de site win5laptops.nl ziet heb je niet meteen door dat er een chipsfabrikant achter zit. Je denkt eerder aan een organisatie die zich bezighoudt met de promotie van fruit. Dat lijkt me niet echt de bedoeling. De link met Apple ligt wel weer voor de hand op deze manier.”
Beoordeling: 6-

Gert Braun, accountmanager Oberon Medialab

“Een bekend concept in een mooi jasje gestoken. Aardig in deze variant is de semi-3D-vormgeving van het spel en met name de prijzen. De extraatjes in de game zijn erg leuk en de heldere de statistieken geven je het gevoel iets te kunnen doen aan je winkans. Ook aardig is de mogelijkheid om mee te doen zonder te spelen: niet iedereen houdt immers van spelletjes. De identificatie met het merk is tot een minimum beperkt. De merknaam verdwijnt zelfs bij het spelen van de game. Door de prijzen zal de actie cijfermatig een behoorlijk succes zijn, maar of de gegevens interessant zijn valt te bezien: de meeste mensen komen hier toch echt alleen voor die laptops…”
Beoordeling: 7,5

Robert Leefmans, managing partner Mangrove

“Bij het opentrekken van de zak chips bij de vrijdagmiddagborrel speelt er iedere week wel iemand van ons mee. De incentive is goed. Het spel is leuk, moeilijk genoeg om te boeien en het 3D-effect is een geinig detail. Maar het spelconcept is weinig vernieuwend. Meerdere malen serieus meespelen neemt veel tijd in beslag, daarin vond ik ‘Win-elk-uureen- iPod-Nano’ iets beter geslaagd. Ik mis het virale effect bij dit spel, er wordt geen gebruikgemaakt van de bezoekersparticipatie: het zou mooi zijn als je je vrienden op de hoogte kunt stellen in ruil voor een extra speelkans. Maar je kunt in Nederland alleen meedoen als je de zak chips koopt. In België is dit anders, ook zonder aankoopverplichting kun je daar meedoen.”
Beoordeling: 7+

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond