Deel dit artikel
-

Ook Canada overweegt ‘nieuwsbelasting’ voor sociale media

Canada wordt na Australië mogelijk het volgende land dat Facebook wil laten betalen voor nieuwsinhoud.

Vorig jaar waarschuwden Canadese mediaorganisaties al dat ze 620 miljoen per jaar mislopen omdat Facebook en andere bedrijven hen niet compenseren voor het delen van nieuwsinhoud.

Als er geen actie wordt ondernomen zouden 700 banen in de gedrukte media verloren kunnen gaan.

Welk model wordt gekozen is nog onderwerp van discussie. Zo zou Canada ook nog akkoord kunnen gaan met het het Franse model, waarbij Google per uitgever afspraken maakt.

Australische nieuwssites hebben hun bezoekersaantallen overigens met 13 procent zien dalen nadat Facebook besloot de toegang tot nieuws in Australië te beperken.

Volgens onderzoek van de Universiteit van Canberra gebruikt 21 procent van de Australiërs sociale media als voornaamste nieuwsbron.

Het Australische wetsvoorstel moet nog worden goedgekeurd door het parlement. Dat gebeurt naar verwachting volgende week.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond