Deel dit artikel
-

Canal Digitaal Satelliet vervangt smartcards

Canal Digitaal Satelliet (CDS) start medio maart met een omwisseling van smartcards. Deze cards zijn nodig voor bezitters van een schotelantenne om satellietuitzendingen te kunnen ontvangen. De oude smartcards waren al jarenlang in illegale versies verkrijgbaar, doordat de bijbehorende coderingen gekraakt waren. Van de nieuwe coderingen zijn (nog) geen gekraakte versies verkrijgbaar.

CDS is als dochter van Canal+ Benelux actief met het enige Nederlandse zenderaanbod op de Astra 1-satelliet. Het aanbod met Nederlandse publieke en commerciële zenders, gecombineerd met themakanalen en de premiumzenders van Canal+ wordt gecodeerd in de Mediaguard en Irdeto-codering.

De eerste versies van de Mediaguard en Irdeto-coderingen zijn al jaren geleden gekraakt, wat leidde tot een intensieve handel in illegale smartcards. Tot op heden is het voor schotelbezitters in heel Europa op relatief simpele wijze mogelijk de Nederlandse zenders op illegale wijze te bekijken, terwijl deze alleen voor het Nederlandse grondgebied bedoeld zijn.

Canal+ heeft bij haar deelnemingen in onder andere Frankrijk, Italië, Spanje en Polen inmiddels een wisseling van smartcards doorgevoerd die het bedrijf miljoenen kostte. Nederland is als één van de laatste gebieden aan de beurt. Alle geregistreerde 'officiele' smartcardhouders zullen medio maart een nieuwe Mediaguard-smartcard kunnen verkrijgen. CDS zal dat kosteloos doen als investering tegen de piratenversies.

De 'versie2' codering van Mediaguard is tot op heden niet gekraakt beschikbaar. Aangezien het aanbod van CDS ook – deels – in de Irdeto-codering wordt aangeboden, is illegale ontvangst na de 'Mediaguard-wissel' nog steeds mogelijk. CDS laat in het midden of het ook zal investeren in een kaartwissel voor de Irdeto-technologie. Waarschijnlijk gaat dat wel gebeuren, zo blijkt uit een mededeling van Irdeto Access, dat enige tijd geleden informatie hierover heeft opgevraagd, en de mededeling van CDS niet langer te willen spreken over de huidige versie Irdeto 1, maar alleen over Irdeto.

Nederland telt naar schatting circa 425.000 huishoudens die in het bezit zijn van een schotelantenne, niet bekend is hoeveel van deze schotelbezitters gebruik maken van illegale smartcards.

Deel dit bericht

10 Reacties

Willy Helsen

Ik snap wel dat het zo hoort, maar wat mij wel ergert en met mij veleNederlandstaligen, als je in Vlaanderen woont kun je met een schotel echt alle programma's ontvangen in alle mogelijke talen, maar de programma's die pas echt interessant zijn namelijk die van de Nederlandse commerciele omroepen zijn hier op geen enkele wijze op een legale manier te ontvangen. Altijd wordt dan gezegd dat het een auteursrechten kwestie is. Dat zal dan ook wel maar als Nederlandstalige voel ik me dan toch wel gediscrimineerd want zenders uit alle mogelijke landen en talen zijn hier wel ongecodeerd te ontvangen. Wanneer komt hierin eens verandering?

fred

Dus wat gaan we met zijn allen doen? Juist, we kopen gewoon een irdetocam of een magiccam, de laatste is trouwens beter want dan kan je met een funkaart nog meer tv-stations met andere systemen bekijken, en tegen de tijd dat Canal+ irdeto2 invoert dan is seca2 al gekraakt. In Spanje, waar seca2 al een paar maanden in bedrijf is, zijn ze al bijna zover, dat is een kwestie van enkele maanden. Dus Canal+, gooi je geld maar over de balk want dat doen jullie, alleen de mensen die echt lid zijn worden de dupe want die gaan meer geld betalen.

Egbert

Alle coderingen – op welk vlak dan ook – zijn tot nu toe altijd gekraakt. Bij de ene codering duurt het wat langer dan bij de andere. Het is al aangegeven, maar Seca 2 zal naar alle verwachtingen inderdaad ook wel weer snel gekraakt zijn en dan begint de handel weer van voor af aan en heeft Canal plus heel wat miljoenen over de balk gegooid. Wat Canal plus beter kan doen is de abonnementen veel goedkoper maker. Dat zal veel meer mensen over de streep trekken om legaal te kijken en wellicht nemen ze dan wel een wat duurder pakket (waar je nu maar een standaard pakket voor hebt).

Christian

Bozen tongen beweren dat de niet-legale cards in dezelfde periode als de legale cards worden uitgeleverd.

Ludo

Wanneer je een schotel aanschaft, koop je daarbij een pakket. Het standaard pakket, NEDx, RTLx SBS enz. is het goedkoopst dus dat nemen de meeste mensen. Je krijgt dan een papiertje onder je neus dat je in moet vullen. Regelmatig krijg je bij de post een folder waarin je een nieuw abonnement kunt nemen. De voordelen zijn alleen het vervangen van de kaart wanneer deze om wat voor reden dan ook sneuvelt, en de gratis helpdesk. Ik betaal al jaren niet meer omdat ik hieraan geen waarde hecht, je kunt de helpdesk immers gewoon bellen, alleen betaal je dan iets van 25 eurocent per minuut. Aangezien ik niet betaal, maar wel ooit voor de aanschaf van het pakket heb betaald ben ik dus gewoon een legale klant. Nergens staat dat je moet betalen om het standaardpakket te kijken! Dit blijkt ook zo te zijn, ik heb immers nog steeds beeld. Al met al ben ik dus wel bekend bij Canal+, ik krijg immers post van hen. De vraag is dus: wordt mijn kaart ook vervangen? Als het goed is wel, IK heb betaald voor wat IK kijk. Het standaard pakket kost NIETS per jaar dus ook niet in de toekomst (naar mijn mening).

canal kijker

het hele zooitje werkt nog steeds en het is nu half mei hihihihihi

guliker

nu een jaar later zijn er al vorderingen geboektwaar kan ik ze vinden? heel graag een reactie zoek mij helemaal rot naar informatie met vriendelijke groet stefan guliker

MBZ

Nee SECA2 is maar heel berperkt gekraakt, voornamelijk in de zuid-europese landen is er het e.e.a. aan activiteit geweest maar vooralsnog niet in NL. Het is en blijft een absurde wetgeving dat je als welwillende in het buitenland woonachtige ONMOGELIJK een legaal abonnement kunt nemen omdat Canal Digitaal het niet toe staat.Auteursrechten is ook kwatsch want onlangs is bekend geworden dat Premiere (de Duitse Film/Sport zender(s)) met abonnementen voor het buitenland gaat komen!

rinus

heb ook een nieuwe kaart gekregen en na 2 maanden intensief met canal+ gebeld te hebben en naar stv in uden te zijn gegaan kwam canal+ erachter dat de kaart niet was geactiveerd ik heb hun accuut opgezegd waardeloze firma brengt alleen de mensen op onnodige kosten zoals eerst een nieuwe ontvanger aanschaffen voor digitale ontvangst van de nederlandse pakketten nog geen jaar later weer een nieuwe ontvangeromdat ze de freqentie veranderde,dan een andere irdetocam voor smartcart 2 en volgend jaar weer een andere codering zo blijft canal+ interesant bezig, hun reactie is wij vezorgen alleen het signaal voor ontvangst bent u zelf verantwoordelijk voor

Ludo

Naar aanleiding van reacties op mijn bericht de stand van zaken van mijn kaart;CanalDigitaal heeft voor het SECA2 systeem al hun klanten voorzien van nieuwe kaarten, de zwarte serie.Mijn ontvanger is altijd blijven werken. Wel heb ik rekeningen gehad van CanalDigitaal waarin gesteld word dat ik verplicht ben een vergoeding te betalen, ook voor het standaard pakket.Deze heb ik tot nu toe niet betaald, dit jaar nog zelfs geen acceptgiro gezien.Ik begrijp dat er problemen kunnen ontstaan bij het activeren van de kaart maar bij mij was dit altijd met 1 telefoontje en een half uurtje wachten ( en de instructies van de telefonist(e) opvolgen) voor elkaar.Dit laatste is mij eenmaal gebeurd omdat ik mij kaart lang niet had gebruikt. mvrgrLudo

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond