Deel dit artikel
-

Carlos Slim neemt belang in Shazam

America Móvil, het telecombedrijf van miljardair Carlos Slim, neemt een strategisch belang in muziekdienst Shazam.

Voor veertig miljoen dollar verwerft America Móvil een minderheidsbelang in Shazam, zo maken de partijen bekend. Het geld wordt gebruikt om Shazams marktpositie in Zuid-Amerika te vergroten. Dat is de kern van de samenwerking.

Het telecombedrijf gaat Shazam standaard installeren op de telefoons die het verkoopt. Iedere keer dat iemand een liedje ‘scant’ en dat koopt, geeft Shazam een kickback van affiliates als iTunes.

Een andere mogelijke reden dat Slim zich bij de Engelse mobiele app inkoopt, is dat het zich steeds meer toelegt op tv-adverteerders. America Móvil is in Zuid-Amerika nog een kleine speler op de tv-markt, maar vanuit zijn digitale DNA is het goed gepositioneerd om zijn greep op internettelevisie te vergroten. Shazam profiteert daarvan omdat het zijn geluidsherkenning ook uitvent onder tv-adverteerders die de interactieve koppeling tussen tv-reclame en mobiel willen maken. In Nederland is Smartclip daarbij de bemiddeldende partij http://www.emerce.nl/nieuws/shazam-interactieve-tvreclame-nederland .

America Móvil is de eerste aandeelhouder in Shazam.

Carlos Slim is ook een grote aandeelhouder in KPN en Telekom Austria.

Shazam heeft wereldwijd 350 miljoen gebruikers. Twintig procent daarvan, 70 miljoen, gebruikt de app minstens een keer per maand.

Foto: itupictures (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Alifar

Veertig miljoen is een koopje.

Erwin Boogert

Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel aandelen en/of welke vergoedingen daar tegenover staan. Daar wordt in dit geval niets over gezegd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond