Deel dit artikel
-

CBS: aantal fysieke winkels daalt 4,5%, explosie in webshops

Het aantal fysieke winkels in Nederland is afgelopen tien jaar gedaald met 4,5 procent. Daar staat tegenover, zo rekent het CBS voor, dat er vijf keer meer webwinkels zijn gekomen in dezelfde periode.

Duizenden winkels die handelen in elektronica, kleding en kunst hebben afgelopen decennium de deuren gesloten, zo laten de cijfers zien. Toch is er niet direct sprake van kaalslag. Er kwamen ook winkels bij.

“Zo zijn er nu 37,3 procent meer telefoonwinkels. Ook nam onder andere het aantal warenhuizen, viswinkels en tweedehandskledingzaken sinds 2007 toe, met meer dan dertig procent. Kledingzaken vormen de hoofdmoot van alle tastbare winkels. In 2016 waren er 15.855 kledingwinkels, tegenover 16.665 in 2007.”

Doordat het aantal webwinkels in de afgelopen tien jaar meer dan vervijfvoudigde, groeide het totale aantal winkels toch: met 22.500 naar ongeveer 127.800. Dat weerspiegelt zich niet per se in aantal verhuurde vierkante meters in de winkelstraten. Webwinkels bevinden zich immers meestal buiten de centra van hun vestigingsplek.

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond