Online detailhandel zette in 2020 43 procent meer om

In 2020 is online 43,5 procent meer omgezet dan in 2019. Webwinkels realiseerden een groei van 35,8 procent, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide zelfs met 54,6 procent.
In 2020 heeft de totale detailhandel 5,9 procent meer omgezet dan in 2019. Dat is de op een na hoogste groei in deze eeuw.
Door de maatregelen tegen de verspreiding van corona zijn de verschillen binnen de detailhandel echter bijzonder groot.
De foodsector zette 6,9 procent meer om, terwijl de omzet van de non-foodsector nagenoeg hetzelfde bleef.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen hebben recordomzetten geboekt. Daarentegen kampten de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren met zware verliezen, onder meer door de winkelsluitingen in het voorjaar en december.
Er was wel sprake van krimp in december. Veel non-foodwinkels moesten hun deuren sluiten. De omzet van de non-foodsector kromp met 22,6 procent, terwijl de omzet van de foodwinkels met 9,3 procent groeide. Daarnaast is in december online 58,3 procent meer omgezet.
Foto Pexels
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond