Deel dit artikel
-

CBS koopt Last.fm voor 280 miljoen

Het Amerikaanse mediaconglomeraat CBS Corporation koopt sociale muzieksite Last.fm voor een bedrag van 280 miljoen dollar. Meerdere bronnen bevestigen de overname.

De Los Angeles Times had de primeur over de verwachte overname. De krant citeerde uit een persbericht dat CBS later zou versturen. Ondertussen heeft een Nederlandse medewerker van Last.fm bij Bright de overname bevestigd.

Met de overname wil CBS een jonger publiek bereiken. CBS is eigenaar van het oudste televisienetwerk van de Verenigde Staten en bezit één van de grootste radionetwerken van Amerika.

Het in 2002 in het Verenigd Koninkrijk opgerichte Last.fm is een combinatie van gepersonaliseerde internetradio en een online muziekgemeenschap. De site maakt een uitgebreid profiel van de muzieksmaak van elke gebruiker, gebaseerd op de songs waar een gebruiker naar luistert op zijn mediaplayer en op de site zelf. De site zegt meer dan 18 miljoen gebruikers per maand te hebben.

Elke gebruiker van Last.fm kan een gepersonaliseerd streaming radiostation maken, met daarin audiotracks uit de Last.fm ‘music library'. Andere gebruikers kunnen luisteren naar deze radiostations. Oprichter Martin Stiksel van Last.fm spreekt in september op e.day.

Last.fm heeft overeenkomsten met onder meer EMI, Warner Music Group, meer dan 20.000 labels en 100.000 onafhankelijke artiesten. Deze uploaden rechtstreeks muziek naar de Lasf.fm-site. Gebruikers van de muzieksite hebben zo toegang tot de streams van meer dan drie miljoen tracks. De songs zijn alleen volledig te beluisteren in een radiostream. Wie een song wil beluisteren 'buiten een radiostream', moet zich meestal tevreden stellen met een 30-seconden variant.

Gesponsorde kanalen
De aankoop van Last.fm past in de strategie van CBS om ook publiek te bereiken via andere dan de traditionele mediakanalen. Zo deed  het bedrijf onlangs een reeks aankopen op het gebied van 'sociale media'. Deze maand werd bekend dat CBS investeert in internet tv platform Joost.

Last.fm verdient op dit moment aan de verkoop van tracks en advertenties. CBS verwacht, schrijft de Los Angeles Times, dat Last.fm meer kan verdienen aan adverteerders. CBS denkt onder meer aan gesponsorde radiostations. Ook wil het mediabedrijf versies van eigen radioprogramma's via de site gaan aanbieden.

CBS Corp is een mediabedrijf waarvan het belangrijkste bezit het gelijknamige televisie- en radionetwerk CBS is. CBS is één van de grootste Amerikaanse netwerken. CBS Corp is eind 2005 ontstaan uit een opsplitsing van Viacom in twee nieuwe conglomeraten: CBS en New Viacom Conglomeration. CBS richt zich sindsdien voornamelijk op televisie– en consumentenproducten, terwijl Viacom zich focust op populaire televisie, muziek en films.

Deel dit bericht

4 Reacties

Bart de Rijk

Last.fm heeft dit nog niet op hun eigen site bevestigd. Op het Last.fm forum zijn er al wel enige reacties, maar het loopt bepaald niet storm: http://www.last.fm/forum/23/_/287572 . Enerzijds wordt het team gefeliciteerd met de goede overnameprijs, anderzijds lees je er over ongeloof, dreigementen met opstappen en vrees voor verlies van onafhankelijkheid. Vergelijkbaar met de reacties op andere overnames, zoals van Tweakers.net.

Stef

Ik vind het helemaal niets die site, erg onhandig. Via YouTube kun je nu ook je eigen video playlist maken en groepen vormen. Ook is het makkelijk zoeken op YouTube en het is ook veel leuker.

sander

Er leuk om te horen, dit geheel is opgezet tijdens een master project in 2002 waar ze nog een 1e prijs voor ontvangen hebben.  http://www.toptalent.europrix.org/tta07/en_projects_hall-of-fame.html  Erg leuk dat ze het ook dik verkocht hebben..

Luc Boeke

De overname door CBS is echt het slechtst mogelijke nieuws voor de Last.fm gebruikers all over the world.  Natuurlijk gaat CBS er een zwaar commercieel biz-model op loslaten en verdwijnt dit juweeltje binnenkort achter de muur die 'paid subscription' heet, of -net iets minder beroerd- gebruikers zullen in ruil voor de gratis dienst worden doodgegooid met reclame en spam. CBS roept dat ze "een jonger publiek willen bereiken"; ik zou zeggen: Last.fm is een regelrechte bedreiging voor het eigen marktaandeel/luistercijfers. Want zeg nou zelf: de met commercials volgestouwde commerciele radiozenders valt toch geen luisterplezier meer aan te ontlenen? Met een beetje geluk krijg je 3 platen te horen voordat je het volgende commercial blok ingedouwd wordt. Daar heb je (nu) bij Last geen last (!) van.Ook de 'stupidity' van prijsvraagjes, radiospelletjes en inbellende luisteraars blijf je bij Last.fm van gespaard.Ik gebruik Last.fm nu een aantal maanden fanatiek, ontdek er nieuwe muziek mee, koop een enkele keer een plaatje via Amazon (via 1, 2 clicks vanuit de Last.fm portal gefixt) en zou het heel jammer vinden als Last.fm de zelfde weg zou gaan als Pandora (buiten USA niet langer toegankelijk) of boven beschreven sombere toekomst. Dus, Last please last, stay with us! Groeten, Luc

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond