Deel dit artikel
-

CDO LeasePlan: ‘Ik wil lekker doorstomen’

Na ervaring bij FedEx en Air France-KLM moet Alsemgeest nu LeasePlan in de juiste vorm krijgen voor de snel veranderende markt. En werkt hij aan een tweeledige opdracht.

Wat hoop je bij je nieuwe werkgever te leren?
“Ik kijk er vooral naar uit om de voor mij nieuwe industrie te doorgronden. De sector zit in een spannende tijd, waarin ook tal van nieuwe businessmodellen ontstaan. Denk aan car-as-a-service en de rol die mobility-as-a-service gaat spelen. Dat vraagt om verandering en flexibiliteit. Wat dan ook een deel is van mijn opdracht: het bedrijf voorbereiden op de toekomst. Erachter komen welke vaardigheden we nodig hebben om snel te kunnen reageren op marktontwikkelingen. En deze het liefst proactief beïnvloeden. Dit alles uiteraard vanuit mijn verantwoordelijkheid voor digital.”

En het andere deel?
“We gaan een centrale dotcom-site neerzetten. Nu zijn dat nog allemaal aparte landenextensies, waarbij we veel werken via platformen van derden. Dat worden dus directe constructies. Waarbij we eigenaar worden van de klantrelatie en gerichter kunnen acteren. Daarvoor zet ik nu een nieuwe unit op. We maken daarbij deel uit van de strategie en tegelijkertijd hebben we de vrijheid om huidige processen uit te dagen. Met als uiteindelijk doel om de afdeling intern in het bedrijf te passen. Omdat te realiseren, zit ik er dicht op. Bijvoorbeeld door de landen waar we werken goed te kennen.”

Waar ligt de overeenkomst met je eerdere werk?
“De toenemende onzekerheid in deze markt, steeds een stapje meer. Dat zag je ook binnen airlines en in de logistiek. Er zijn tevens steeds meer bewegingen die de business kunnen beïnvloeden. Als je daar niet actief mee bezig bent, beland je uiteindelijk in een kostenbesparingsprogramma. Daarmee maak je het jezelf heel lastig. En dus moet je er alles aan doen om dat te voorkomen. Die trend loopt als een rode draad door mijn carrière.”

Wat neem je mee uit je tijd bij KLM?
“Daar heb ik sterk vanuit de commercie gewerkt, de passagierskant. En daardoor vooral goed gekeken naar de markt, de klant, winstgevende groei, operating margin en hoe technologie daar een rol in kan spelen. Ieder bedrijf is uiteraard weer anders, maar mijn manier van inrichten is grotendeels hetzelfde gebleven. Namelijk een aparte unit neerzetten om vaardigheden te boosten. Met het verschil dat momenteel de nadruk meer ligt op data, intelligence en design.”

Het klinkt alsof je ook bij een scale-up zou passen. Ooit over nagedacht?
“Haha. Eigenlijk niet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik hou ervan om lekker door te stomen. Het is steeds belangrijker om de eerste te zijn. Uiteraard gecontroleerd en doordacht. Je weet welke gevolgen dat heeft. Daarom is het prettig dat ik ruim vijftien jaar bij KLM heb gezeten en de veranderprocessen goed ken. Die leerschool komt goed van pas.”

Je bent nu van VP naar CDO gegaan. Maakt dat veel verschil?
“Niet zo gek veel. Ik ben nog steeds vooral bezig met verandering en alignment. Wel blijken anderen er wat anders tegenaan te kijken. Als CDO heb je een grotere stem. Dat kan dingen wel soepeler maken. Niet dat ik bij een corporate werk, integendeel. LeasePlan ontwikkelt zich juist de andere kant op. Er zijn de afgelopen tijd dan ook enorme stappen gezet. Zo zijn er een stuk minder procesvragen en wordt er vooral naar kansen gekeken. En naar hoe we het samen maakbaar maken.”

Wanneer is je opdracht geslaagd?
“Het plan uitvoeren dat we nu hebben opgesteld, is een voorwaarde. Daarbij wil ik over een paar jaar terug kunnen kijken op een aantal zaken waarin wij de lead hebben genomen. Bijvoorbeeld mobility-as-service of het slim bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Als dat zo is, ben ik tevreden.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#163).

Deel dit bericht

1 Reactie

Sigrid

?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond