CEO Spinn Coffee: ‘We vermeden Kickstarter bewust’

Een IoT-koffieapparaat dat verbonden is met een community van kleine, locale koffiebranders. Met een orderportefeuille van 3,5 miljoen euro werkt Spinn Coffee hard aan de oplevering ervan. De Verenigde Staten bijten het spits af, maar China lonkt, stelt CEO Roderick de Rode.

Zonder moeite zelf koffiespecialiteiten maken zoals alleen die leuke kleine koffietentjes dat kunnen. Dat is de belofte van de oorspronkelijk Nederlandse start-up, die onlangs het Amerikaanse Silicon Valley verruilde voor Silicon Beach (LA). De crux is een nieuwe manier van koffiezetten, die medeoprichter en koffieman Serge de Warrimont leerde kennen via een uitvinder. Aangevuld met de mogelijkheden die het Internet of Things biedt.

Zo zijn er Alexa Skills aan boord, is de receptuur van de koffie via een app in te stellen – zowel recepten van koffiespecialisten als eigen creaties – en kan de machine automatisch nieuwe bonen bestellen zodra de voorraad opraakt. Direct bij één van de inmiddels tweehonderdvijftig aangesloten, gecureerde ‘independent roasters’. “Wij zijn een faciliterend tech platform en raken zelf geen boon aan”, verklaart De Rode, de IT-man van het bedrijf. “Wel rekenen we een fee over de verkoop.”

Lookalikes
De belangrijkste versnelling in het driejarige bestaan volgde toen één van de Amerikaanse investeerders de koffie start-up onder de aandacht bracht bij excellerator Highway 1, de Y Combinator voor hardware. Waarna een uitnodiging voor de spring class van 2015 volgde. “Daar was de belangrijkste les om de juiste market fit vinden. We hebben goed onderzocht wat mensen écht willen.”

Naast een investering van vier miljoen dollar door angel investors is er 3,5 miljoen dollar aan pre-orders binnengehaald. “Het prettige daarbij is dat je een soort reversed engineering hebt. Je test eerst de markt, gaat vervolgens een product maken en kunt tussentijds nog bijsturen.”

Platformen als kickstarter zijn daarbij bewust vermeden. “We willen onze eigen identiteit bewaken en niet het zoveelste Kickstarter-product worden.” En dus staat de eigen site centraal, waarbij het publiek voor de pre-order campagne is opgebouwd via pr en Facebook advertenties. Om daarna via lookalike audiences uit te breiden. Met de orderportefeuille van 3,5 miljoen dollar als resultaat.

Tevens zijn er deals onderhanden met e-commercers en fysieke winkelketens, zoals Amazon en Williams Sonoma, een warenhuisketen in keukengerei. En zullen ook de koffiebranders als belangrijk verkoop- en servicekanaal gaan fungeren.

Conservatief
Mede door de productie van de apparaten in China, wordt ook de Aziatische markt verkend. Zo heeft elektronicafabrikant Xiaomi reeds interesse getoond in de Chinese distributie. “Maar we moeten nog zien of dat wel een goede deal is”, nuanceert De Rode. Concrete plannen zijn er wel voor een eigen, lokaal team voor de verkoop. Mede mogelijk gemaakt door een aankomende financieringsronde van vijf miljoen euro.

En Europa? “Daar zijn te veel verschillende koffieculturen. Bovendien is de IoT-markt er nog te conservatief. Het zijn vooral de grote partijen die tot op heden wat voor elkaar krijgen.” Toekomstige uitbreiding zal waarschijnlijk dan ook eerder uit verbreding komen. “Ons model werkt ook prima voor andere producten. Het leveren van de pre-orders in de VS gaat momenteel echter voor alles.”

* Dit artikel verscheen eerder in het septembernummer van Emerce magazine (#160).

Foto: Marc Olivier Le Blanc (in opdracht  van Emerce)

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug