Deel dit artikel
-

70 Nederlandse innovatieve groeibedrijven naar CES

70 Nederlandse innovatieve groeibedrijven nemen vanaf 5 januari 2022 deel aan de grootste techbeurs ter wereld, de Consumer Electronics Show (CES). De CES is gewoonlijk een ontmoetingsplaats van meer dan 170.000 bedrijven en investeerders uit zo’n 160 landen. Hun namen werden vanochtend bekend gemaakt op CES Unveiled in Amsterdam.

De exposerende bedrijven volgen de komende maanden een trainingsprogramma dat hen aangeboden wordt door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Daardoor kunnen ze zich op de CES zo goed mogelijk presenteren.

Het aanbod van bedrijven is zoals gebruikelijk divers. Zo heeft het Rotterdamse bedrijf RanMarine een zelfsturende robothaai ontwikkeld die water zuivert. En heeft Nowi Energy uit Veldhoven een chip bedacht waarmee bijvoorbeeld sensoren energie halen uit hun directe omgeving, bijvoorbeeld uit licht, warmte of wifi-signalen.

De CES reikt vóór de daadwerkelijke beurs traditioneel prijzen uit aan een select aantal uitvindingen van ‘voortreffelijk ontwerp en techniek’ zogenoemde CES Innovation Awards. De prijswinnaars werden vandaag ook  bekendgemaakt: van de 34 Nederlandse inzendingen ontvingen 14 een Innovation Award – het hoogste aantal ooit. In voorgaande jaren won Nederland steeds één of twee van deze prijzen.

Constantijn van Oranje, Special Envoy, Techleap.nl sprak vanochtend op CES Unveiled met Nostics, Envision en Photanol. CES baas Gary Shapiro interviewde Eva Gouwens, CEO van Fairphone en Robert Metzke, Global Head Sustainability, Philips over duurzaam ondernemen.

Techleap en Universiteit Utrecht hebben gisteren een rapport uitgebracht over hoe ambitieus de Nederlandse ondernemer is op basis van de Global Entrepreneurship Monitor. Nederland mag dan wel een van de beste economieën zijn om een bedrijf te starten, het slaagt nog niet als scaleup-ecosysteem. Om dit te laten slagen en Nederland internationaal op de kaart te zetten, is ambitieus ondernemerschap van groot belang.

Slechts 0,7 procent van de Nederlandse bevolking geeft aan ambitieus te zijn ten opzichte van bijvoorbeeld 2,5 procent van de Amerikaanse bevolking. Ook is het ambitieniveau onder Nederlandse vrouwelijke ondernemers lager dan in andere landen (0.2% Nederland in vergelijking met 0,8% voor Israëlische vrouwen en 1,5% voor Amerikaanse vrouwen).

Vrouwen ervaren nog steeds grotere hindernissen in de Nederlandse cultuur om een bedrijf op te bouwen en op te schalen. Daarnaast rapporteren vrouwen een grotere faalangst dan mannen en hebben aanzienlijk minder vertrouwen in hun vermogen om een bedrijf te starten en te ontwikkelen. Daarnaast worden snelgroeiende sectoren zoals technologie gedomineerd door mannen, zowel in het onderwijs als in startups.

Om ambitie te stimuleren en een welvarend scaleup-ecosysteem op te bouwen moeten ondernemers het ‘falen’ als het ware ervaren en niet stoppen na een mislukking; dit hoort vaak ook bij ondernemerschap, adviseren de samenstellers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond