Deel dit artikel
-

CheapTickets niet bang voor powerplay airlines

Topman Raymond Vrijenhoek van CheapTickets/Travix is niet bang voor powerplay van airlines, zoals recent in de V.S. was te zien.

Daar zette American Airlines (AA) de online travelagent Orbitz.com buitenspel door van de ene op de andere dag de stekker eruit te trekken. Dat kostte de agent in één klap een derde van zijn omzet. De toestellen van AA bleven na de maatregel gewoon vol.

De airline wil dat online travelagents de gegevens direct bij haar betrekken en wil zelf de regie houden over prijzen en presentatie van zijn vluchtaanbod. ‘Het gebeurde vooral omdat de agent via de GDS boekte, waardoor American Airlines dubbele kosten had. American Airlines wil dat online travelagents via haar website boeken. Die maatregel betrof overigens alleen binnenlandse vluchten. ICA-vluchten bleven gewoon boekbaar’, zegt Vrijenhoek desgevraagd tijdens Emerce eTravel. “Airlines in het buitenland blijven veelal retail als distributie nodig hebben. En het is een verschil of het airlines betreft met een grote (binnenlandse) thuismarkt, zoals de VS.”

Hij erkent dat het ook om een proef van AA kan gaan en dat later ook de buitenlandse vluchten kunnen volgen. “Ik zie KLM zoiets niet doen. Daar ben ik niet bang voor. Overigens is KLM sec, dus los van de groep, niet onze grootste airline. Dat zegt verder niets over marge of omzet en de plezierige relatie/samenwerking die we hebben.”

Overleg met Google

CheapTickets/Travix schuift volgende week om tafel met Google voor overleg over voortzetting van de samenwerking. Google zou affiliate websites eruit willen gooien, aangezien deze te machtig worden. Maar volgens Vrijenhoek heeft dit geen betrekking op CheapTickets en de andere online travelagents die onder het nieuw gevormde Travix (BCD Travel en Beins Travel Group) vallen. “Wij zijn een vergelijkingssite. En Google heeft belang bij goede neutrale content. Ik zie in de samenwerking veel kansen voor beide partijen.”

Vrijenhoek erkent dat een substantieel deel van de klanten via Google komt. “Maar daar staat tegenover dat wij elke maand een forse rekening aan Google betalen. Als Travix hebben we een omzet van ruim een miljard en BCD Travel wereldwijd nog eens 14 miljard. Wij zijn dus ook geen kleine speler.”

Niet bang dat Google zelf gaat doen wat de online travel agents nu doen? “Als ze het beter kunnen, dan zijn ze slim, maar ik zie dat niet gebeuren. Kijk, een reis verkopen is één, maar het gaat ook om fulfillment en service bieden als er iets misgaat, zoals bij de aswolk. Zo merken we dat klanten vaker Ryanair bij ons boeken in plaats van bij Ryanair zelf, omdat ze zekerheid zoeken en geen zin hebben in gedoe met het hoofdkantoor in Dublin als er iets misgaat.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond