Deel dit artikel
-

China met e-commerce straks groter dan VS

De Chinese e-commercemarkt blijft maar groeien, alleen al in de eerste negen maanden van 2013 met 35 procent naar 212,4 miljard dollar. Ter vergelijking: de Chinese retailmarkt groeide met 8,9 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Chinese Ministerie voor Handel.

China lijkt daarmee de VS te passeren als de grootste e-commercemarkt ter wereld. In de VS groeit de markt met zeventien procent in de eerste helft van 2013. Dat zou neerkomen op 264 miljard dollar in 2013. Het Amerikaanse bedrijf Bain & Company hield er al rekening mee dat China de toppositie dit jaar zou gaan bereiken.

De belangrijkste groeisectoren zijn kleding en consumentenelectronica. Zeker tweehonderdduizend Chinese bedrijven leveren ook over de grens. De Chinese overheid is daarom van plan om de grensoverschrijdende internethandel te bevorderen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Wijnand Jongen

Mooie cijfers vanuit China, waarbij wel moet worden aangetekend dat de cijfers uit China inclusief B2B en C2C zijn. Ik las het artikel, waaruit denk ik wordt gerefereerd, eerder deze week in de China Daily. In China worden e-commerce cijfers vanuit zowel Ministerie van Handel als ook vanuit MOFCOM, waar e-commerce ook onder valt, veelal uitgedrukt in een combinatie van B2C, B2B en C2C. In die zin kan China op het gebied van B2C zich nog (!) niet meten met de US, maar dat is uiteraard een kwestie van tijd. Ik ben momenteel in China om voor e-commerce handelsmissie voor te bereiden en juist ook om goede cijfers op te halen, die we binnen onze Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe in onze rapporten kunnen gebruiken als betrouwbare benchmark.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond