Deel dit artikel
-

Chinese techreuzen ontdekken het platteland

Online boodschappen bestellen is al enige tijd de normaalste zaak in minder bevolkte delen van China. Techreuzen Meituan en Pinduoduo (Duoduo) zijn inmiddels doorgedrongen tot de meest afgelegen uithoeken van het uitgestrekte land, meldt de South China Morning Post.

De kleine woonplaats Moudao herbergt alleen al 10 koeriersstations die namens Meituan Youxuan werken voor een ontbijtrestaurant, een melktheewinkel, een kledingwinkel en een meubelwinkel. Een naburige stad heeft elf ophaallocaties voor rivaal Duoduo Grocery.

Mobiel internet is in kleine steden of dorpen vaak even snel als in de grote steden. En in die kleine steden woont het gros van de Chinezen, zo’n 1 miljard, acht keer zoveel als de Japanse bevolking.

Maar mobiel internet is niet de enige reden dat e-commerce buiten de grote steden groeit. Consumenten kunnen geld uitsparen als ze in groepen kopen. Voor techbedrijven helpt het bedrijfsmodel hen om de kosten te verlagen. Ze hoeven minder vaak uit te rijden. De bestellingen worden verzameld en opgehaald. Het levert ook inkomsten op voor lokale inkopers.

Pinduoduo kondigde vorig jaar aan dat het de komende vijf jaar minstens 50 miljard yuan investeert in het stimuleren van e-commerce op het platteland. Meituan genereert al zo’n 700 miljoen bestellingen per jaar in deze gebieden.

E-commercegiganten Alibaba en JD.com, beide laatkomers in de sector, verdubbelen nu hun inspanningen om een inhaalslag te maken. Alibaba is onlangs begonnen met een wervingscampagne voor zijn het bestellen via gemeenschapsgroepen.

Foto: Capwiuejooh (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond