Deel dit artikel
-

Clansman groeit 20 procent tot 5,3 miljoen

Online marketingbureau Clansman heeft de omzet afgelopen jaar met twintig procent zien groeien tot boven de vijf miljoen euro. De groei komt met name uit de retailsector, bij klanten die stevig beginnen in te zetten op multichannelretailing.

Uit de jaarcijfers, die Clansman vandaag bekendmaakte, blijkt dat de activiteiten rondom affiliatemarketing met twaalf procent krompen tot 1,5 miljoen. Performance campagnes in opdracht van klanten daarentegen noteren over het hele jaar een plus van 33 procent tot 3,6 miljoen. Testexclusive.nl is, na een valse start, goed voor twee ton in een paar maanden.

Directeur Jeroen Ligthart: “De omzetgroei komt voor een belangrijk deel gerealiseerd door de sterke groei van campagnes in het segment multichannelretail. We helpen in dit segment partijen als V&D, Bart Smit, M&S Mode, Macintosh Retail, We Fashion en Plus om anonieme klanten in fysieke winkels te converteren tot online relatie.”

Het bedrijf uit Utrecht ontwikkelde een mechanisme om klanten aan de fysieke kassa ná hun winkelbezoek naar het web te loodsen. In ruil voor hun e-mailadres maken ze bijvoorbeeld kan op een prijs of extra winkeltegoed. Vanaf dat moment heeft de winkelier een contactpunt om een digitale klantrelatie op te bouwen. “We kunnen per kassapunt de conversies bijhouden. Ons systeem is ook gekoppeld aan de online marketingsystemen van de klant.”

Veertig procent van Clansmans omzet in de tweede helft van 2013 is afkomstig uit multichannelretailing. Voor het lopende jaar houdt Ligthart rekening met sterk stijgende vraag uit de retailmarkt, zowel in als buiten Nederland. Een aantal klanten wil het marketingsysteem namelijk ook gaan inzetten op hun buitenlandse markten. Dat betekent een schaalvergroting van de activiteiten in Duitsland en België.

De conversies van de kassa-acties lagen afgelopen jaar tussen de zeven en 24 procent, afhankelijk van de klant en de campagne.

“Dit systeem is interessant voor partijen die minimaal vierhonderdduizend kassatransacties doen in een actieperiode.”

Clansmans systeem is een van de eerste performance based marketingdiensten die met succes naar de offline omgeving zijn getransponeerd.

De omzetdaling op de affiliatemarkt verklaart Ligthart vooral uit het feit dat de reismarkt lagere commissies is gaan betalen aan affiliates. “Ze houden hun affiliatebeleid tegen het licht. Mensen gaan toch wel met vakantie, met of zonder affiliateprogramma op het web.”

Foto: Wikimedia (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond