Deel dit artikel
-

Clansman lanceert groot netwerk van producttesters

Clansman brengt vandaag een nieuwe dienst op de markt waarmee bedrijven testers en productrecensies kunnen verwerven. TestExclusive wordt eerst in Nederland dan in België en Duitsland uitgerold.

Vandaag gaat TestExclusive.nl live, een nieuw marketing- en verkoopproduct voor adverteerders. Consumenten kunnen zich ervoor inschrijven om kans te maken producten of diensten van adverteerders te testen. In ruil voor deze gratis dienstverlening schrijven ze een recensie. De groep die de test niet krijgt toegewezen, wat het merendeel zal zijn, krijgt het aanbod om de aanbieding tegen fikse korting te testen.

“Iedere vier jaar zie je een andere marketing- of distributiekanaal verschijnen voor e-commerce. Zie de dealsites, veilingen en closed communities. Dit is een hybride vorm en in opzet net weer anders”, licht directeur Jeroen Ligthart van Clansman toe.

“We denken tussen nu en december rond de half miljoen belangstellenden op te tekenen. De verwachting is, dat TestExclusive dit jaar voor 2,5 miljoen euro omzet kan zorgen.” Dat is ongeveer de helft meer dan de 4,4 miljoen euro over 2012.

Clansman verricht al veel werk in de e-commercesector, vooral met activatiecampagnes. Vanuit eigen en derde bestanden worden consumenten, veelal per e-mail of social media, met gerichte acties gewezen op nieuwe producten en diensten of acties. Met de nieuwe dienst schuift het bedrijf op in de keten omdat het ook zelf e-commerceactiviteiten gaat verrichten.

“We doen veel voorwerk voor bedrijven en zien daarbij dat het succes van een campagne afhangt van de vraag hoe goed de leads worden opgevolgd. De een doet dat beter dan de ander. Hiermee gaan we zelf de transactie afsluiten voor klanten. Immers, op en door internet heerst er voor een aantal sectoren volledige concurrentie. Het enige verschil dat bedrijven kunnen maken ten opzichte van de concurrenti is met marketing. Dat doen wij beter dan veel anderen. Bovendien ligt push marketing bij impulsaankopen ons goed.”

Ligthart verwacht dat zijn model goed kan werken in de reis- en leisuremarkt, bij de lancering van nieuwe producten en de samplemarkt (promotie van thee, chips, afwasmiddel, etc.).

Wie zich aanmeldt voor de dienst moet eerst een vragenlijst invullen. Zo krijgt TestExclusive een beeld van het profiel van de testgroep. Een scenario dat zich daarna kan ontvouwen, is dat leden een bericht krijgen dat ze kans maken om het verblijf in een hotel te testen. “Hotels die dat periodiek doen, krijgen feedback over hun dienstverlening én publieke recensies. Met onze manier krijgen we niet tien maar tienduizenden testers. Tien van hen krijgen de gratis vouchers, de rest krijgt een e-mail met een aanbieding om alsnog naar dat hotel te gaan maar dan tegen korting.”

De eerste twee maanden draait de dienst iets meer dan stationair om de beheerders een idee te geven van de techniek, werking en conversieratio’s. Daarna worden er wekelijks drie tot vijf nieuwe testen aangekondigd. “Variërend van reizen, hotels, abonnementen voor bladen, fietsen en telefoons. We hoeven maar een mail te versturen om vijf testen aan te kondigen. Met onze eigen media, e-mail, hebben we een uniek bereik van 1,2 miljoen ontvangers. Naarmate het eigen bereik groter wordt, hoeven we minder in te kopen bij derden.”

Adverteerders betalen een vergoeding per gerealiseerde transactie.

Van Clansman werd vorige week via deze uitgave duidelijk, dat het op zoek is naar een strategisch partner die wil investeren in de buitenlandse expansie van het bedrijf uit Utrecht.

Foto: Till Krech (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Christiaan Solcer

Gefeliciteerd Jeroen en Vincent met deze nieuwe stap. Veel succes met dit nieuwe model en goed om te zien dat de markt zich weer verder ontwikkelt.

Z.Snor

Dit gaat toch nergens over. Dit is gewoon de consument bedotten. Een paar duizend man die zogenaamd “tegen fikse korting” een hotelkamer mogen gaan testen? Hahahaha. Of dat 10.000 man een nieuwe telefoon gaan krijgen met fikse korting om te mogen testen? Jongens dat gelooft toch helemaal niemand, je moet wel dom zijn om te denken dat je voor de fabrikant een telefoon mag gaantesten voordat deze op de markt komt. Hahahaha. Wat probeert Clansman ons nu wijs te maken?!? Dit is net zo iets als de “gratis sokken” uit Scandinavië waarbij je achteraf toch vast blijk te zitten aan een abonnement. Ik durf te wedden dat we Clansman over een paar maanden vanzelf voorbij zien komen bij “Kassa” of “Opgelicht”.

Kassa

Ik dacht ook al meteen aan kassa en opgelicht. Dit kan toch gewoonweg niet!!

Brian

Kassa opgelicht? Waar hebben jullie t over; er staat toch duidelijk dat je iets gratis mag testen; dat er een aanbieding verschijnt op de website is meer dan logisch, er moet natuurlijk ook een sale point zijn?

Wat ik begrijp uit t concept is dat sommige bedrijven met hun samen werken om bijv. bekendheid te krijgen; daarvoor moeten ze wel een product weggeven.

Ik vind t in iedergeval een erg leuk idee!

Succes

Darryl

Klinkt als een verkapte kortingscode site, want daar zal het uiteindelijk op neer komen, met als lokkertje enkele gratis producten. Genoeg consumenten zullen hier “ïn trappen” denk ik. Oplichting is het niet maar wel sneaky marketing, evenals kortingcodes sites met merken waar uiteindelijk geen kortingdcode is en waar je pas na klikken achter komt.
Met klantbestanden die clansman heeft zullen ze dit concept best kunnen aanjagen denk ik.

Jip

Vraagtekens bij het idee, uitwerking en bij beloftes richting mij als consument. Na aanmelding gelijk zeeeeer twijfelachtig:

Al xx mensen maakten gebruik van deze aanbieding… jaaaaja

Karel Kolb

Ik vind het geniaal, reviews zijn het schaliegas van het internet. En wat een gelul over die kwaliteit, wat weet je over de gemiddelde review die je ergens leest, niks toch? Die worden toch ook vooral geschreven omdat er een boekenbon verloot wordt.

hans

Ik sluit me volledig aan bij Karel, in tijden van crisis willen consumenten een goede deal, wat is er dan mooier dan dat je met je mening kunt betalen cq korting krijgt. Op deze manier haal je aankoopmomenten naar voren en is iedereen toch blij? We moeten ophouden om consumenten te betuttelen, zij zijn prima in staat om te zien wat een goede deal is, internet is behoorlijk transparant. Jeroen en Vincent, veel succes! Welkom in deze business.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond