Deel dit artikel
-

Clear Channel Outdoor met NFC-reclame door Europa

Clear Channel Outdoor, dat buitenreclame verzorgt, installeert steeds vaker NFC-chips in billboards en abri’s. Dit biedt adverteerders een directe manier om een digitale link te leggen met passanten.

Momenteel vernieuwt het bedrijf in Londen de billboards en abri’s die het exploiteert. Clear Channel Outdoor denkt dat over tien jaar negentig procent van zijn omzet afkomstig is uit digitale connecties die in de offline wereld tot stand komen. Dat stelt de directievoorzitter tegenover de Financial Times.

Londen is niet de eerste stad waar het straatmeubilair wordt gedigitaliseerd. Stockholm, Antwerpen en Singapore gingen de Engelse hoofdstad voor.

Actuele technieken die interactie nastreven met passerende consumenten zijn Bluetooth en QR-codes. De NFC-techniek is voor de consument sneller in gebruik.

Normaalgesproken wordt outdoorreclame overwegend ingezet voor merkbouwende activiteiten. Immers, interactie is niet mogelijk met een billboard. Nieuwe technologie maakt dat wel mogelijk. Adverteerders moeten daarom gaan nadenken over de communicatiedoelstellingen en het soort interactie dat ze in de winkelstraten nastreven.

De vooruitgang van deze ontwikkeling wordt echter gehinderd door de telefoonfabrikanten. De mobiele telefoon is bij uitstek de ontvanger voor de NFC-signalen uit reclameposters. Er zijn echter nog maar weinig mobieltjes op de markt met NFC-chips. De nieuwe generatie Androidtelefoons ondersteunt deze technologie wel. Nokia was dat ook van plan. Apple niet.

De Nederlandse chipmaker NXP is een van de grote mondiale leveranciers van NFC-chips. Hieronder demonstreert een medewerker van Google wat de draadloze technologie toestaat op Androidtoestellen:

Banken in binnen- en buitenland zien NFC bovendien als de schakel die de kassa’s in de bakstenen wereld kan verbinden met internetbankieren.

Foto: David Berkowitz (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Wim Plevier

Helaas krijgen we hier een zeldzaam onduidelijke demo van wat NFC kan. Door gewoon concrete voorbeelden te demo-en die werkelijk iets toevoegen in de echte wereld wordt het een stuk makkelijk voor deze technologie om voet aan de grond te krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond