Deel dit artikel
-

Clockwork: deze tijd vraagt om een ander bureau

De huidige tijd vraagt om een ander soort bureau. De term internetbureau of interactief bureau volstaat niet meer. Dat stellen Jurgen Baart, creatief directeur bij Clockwork en Marlon Heckman, directeur strategie in een gesprek met Emerce. Volgens Baart en Heckman komen klanten met steeds complexere opdrachten. Niet het medium maar het concept en de strategie nemen een steeds belangrijkere rol in, zo constateren ze.

“Ook wij hebben op dat vlak nog een belangrijk aantal stappen te maken, maar we denken dat we de eerste stap in de goede richting hebben gezet,” zeggen Baart en Heckman. Beiden zijn Clockwork-mensen van het ’eerste uur’ en ze kennen de organisatie dan ook door en door. Onlangs zijn ze vanuit hun vakgebied naar voren geschoven en toegevoegd aan het management team van Clockwork. Reden: de veranderende wensen van de klant.

Samen met Bart Termorshuizen (managing director), Marc Huybregts (klantrelaties), Dick Heerschop (operationeel directeur) en Jurrien Kerstholt (projectbeheer) vormen zij tegenwoordig de directie van Clockwork.

“Met een internetsite alleen kom je er tegenwoordig niet meer. Dat pikken onze klanten ook niet meer. Wat ze willen is weten hoe ze hun eigen klanten moeten benaderen en hoe het bankkantoor van de toekomst eruit ziet. Wat voor middelen je daarbij inzet is van secundair belang voor ze. Of het nou internet, mobiel of interactieve televisie is. Eerst willen ze een oplossing voor hun probleem,” zegt Baart.

Dat vergt volgens Heckman een totaal andere manier van denken en van opereren. “ABN Amro heeft ons bijvoorbeeld gevraagd om een toekomstvisie te ontwikkelen over hoe de bank van de toekomst eruit ziet en met wat voor middelen klanten in de toekomst het best benaderd kunnen worden,” aldus de nieuwe directeur strategie van Clockwork.

“Als bijvoorbeeld blijkt dat veel beleggers van voetbal houden en naar de Amsterdam Arena gaan dan gaan we dus gewoon aan narrowcasting bij Ajax doen. Maar in beginsel moet je middelenvrij kunnen denken,” zo legt Baart de nieuwe manier van denken uit. Verder merkt Clokwork dat grotere klanten ook steeds meer voor een “one-stop-shopping”-solution gaan. “Veel van onze klanten zijn het zat om dan weer een campagne te hebben draaien via die en dan weer via die. Ze willen gewoon bij een loket terecht kunnen. En dan niet voor een site, maar voor een visie.”

Baart en Heckman realiseren zich dat dat niet voor alle grote bedrijven geldt. “Natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven die liever met meerdere en kleinere bureaus in zee gaan (KPN en Unilver hebben bijvoorbeeld te kennen gegeven dat ze graag met meerdere, vaak ook kleinere bureaus werken, redactie). Dat is ook helemaal geen enkel probleem. Ook tussen de kleinere bureaus zitten hele goede en natuurlijk worden ook daar hele mooie dingen gemaakt.” Daarmee distantiëren Baart en Heckman zich enigszins van de uitspraak van Bart Termorshuizen in het Tijdschrift voor Marketing waarin hij zegt dat er eigenlijk geen plek meer is voor kleinere bureaus en dat die weinig kans hebben om te overleven.

Baart: “Die uitspraak moet je in zijn context zien en is ook uit zijn verband gerukt. Wij willen de kleinere bureaus helemaal niet diskwalificeren. Wat wij alleen zeggen is dat wij merken dat onze klanten steeds vaker een totaalpakket willen. Je ziet dus ook dat CEO’s zich nu ineens weer met de interactieve strategie van hun bedrijf gaan bemoeien omdat interactie met de klant steeds belangrijker wordt. Voor hen is het immers een manier om merk neer te zetten of een merk te versterken. Wij zitten dus ook weer met de CEO’s aan tafel. Dit in tegenstelling tot de traditionele reclamebureaus die het nog steeds moeten doen met de marketingafdeling.”

Baart vindt ook dat de bureaus de handen ineen zouden moeten slaan op het gebied van creatie. “We zouden samen veel sterker staan als we bijvoorbeeld een vuist zouden maken ten opzichte van de traditionele reclamebureaus, die dus wel goed georganiseerd zijn. Wat dat betreft moet er nog flink geprofessionaliseerd worden in deze branche. Dat komt natuurlijk ook omdat we nog een relatief jonge industrie zijn.”

Volgens Baart en Heckman heeft Clockwork er de laatste tijd weer aardig wat nieuwe klanten bijgekregen. “Onlangs hebben we bijvoorbeeld Surfnet binnengehaald als nieuwe klant,” zegt Baart. “En voor KPN hebben we net de strategische heroriëntatie van KPN.com gedaan. We hebben ze verteld wat ze verder met KPN.com moeten gaan doen,” valt Heckman hem bij.

Andere klanten waar Clockwork op dit moment voor werkt, zijn Fortis ASR (het oude Amev, strategie) en de RAI (strategie). “Bij de RAI waren we al technische partner. Zo deden we al de volledige bezoekersregistratie. Maar nu willen we met ze gaan kijken hoe we de RAI verder kunnen gaan neerzetten.”

Een ander project waar volgens Baart op dit moment aan gewerkt wordt is een spaarproduct voor ABN Amro. “Dat is de zogenaamde Rendement Selector (een spaarvorm, redactie). Partijen als ABN Amro komen ook steeds vaker bij ons langs als ze een nieuw product willen introduceren. Voor beleggers is online natuurlijk enorm belangrijk. Het is voor hen een soort levensader. Een ander project wat we bijvoorbeeld voor ABN hebben gedaan is de Tradebox. Ook dat is een beleggerstool. Daarom heen vindt nu een fluistercampagne plaats die tot 1 januari duurt,” zegt Baart. De doelstelling van de campagne: conversie. Oftewel: dat het product ook verkocht wordt.

Veel leads komen binnen via Ordina, bevestigen Baart en Heckman. Een laatste project waar Clockwork mee bezig is en dat Baart nog wil noemen, is de webcam-assistente van Wehkamp. “Sinds twee weken zijn we ook aan het experimenteren met webcams bij Wehkamp. We kijken of we daarmee klanten van Wehkamp daaarmee door aankoopprocessen heen kunnen leiden.”

Deel dit bericht

18 Reacties

Koningwoning

Hoe kan een online bureau middelenvrij denken?

Roel

“We zouden samen veel sterker staan als we bijvoorbeeld een vuist zouden maken ten opzichte van de traditionele reclamebureaus, die dus wel goed georganiseerd zijn." Hoe moet hier nou tegenaan gekeken worden? Clockwork vindt 'onze' branche onprofessioneel ten opzichte van de traditionele reclamebranche en wil een vuist maken.  Als Clockwork gezamelijk een vuist wil maken, waarom is Clockwork dan geen PIBN-lid, bijvoorbeeld? Daar liggen dan juist kansen lijkt me. Overigens werken wij op het gebied van communicatie juist samen met verschillende bureaus met elkaar aanvullende expertises, verzameld in één gebouw; communicatiehuis holland. Zo kunnen one-stop-shopping oplossingen geboden worden, terwijl ook de kracht van de gespecialiseerde bureaus volledig benut kan worden.  En hoe kan Clockwork nou middelenvrij denken? Dat is echt zo'n uitspraak die populair is onder kleinere reclamebureaus die geen vast uitvoerend personeel hebben (en dus ook echt de mogelijkheid hebben om middelenvrij te denken). Even kort door de bocht; als men bij Clockwork ziet dat een communicatietraject beter via billboards gedaan zou kunnen worden, gaat men dat dan adviseren? Denkt men echt zo middelenvrij of beperkt middelenvrij in het geval van Clockwork zich tot de diensten en producten die men aanbiedt?  Ik zie in het hele artikel wel problemen die aangedragen worden, maar te weinig concreet. Verder zie ik niet hoe Clockwork zich aanpast aan de veranderende klant behalve door wat hippe reclametermen als one-stop-shopping en middelenvrij denken te bezigen. Hoe dan? Wat zou dan dat "andere bureau" moeten zijn?

Peter Vreeland

Mooie artikel bedoel ik. Middelenvrij denken kunnen inderdaad alleen de strategen van Clockwork en dat is de kleinste groep. De anderen zullen toch ook vooral hun ding moeten doen : programmeren, html-en, webdesignen. Puur middelenvrij advies op strategisch niveau kun je doen als je geen 100 consultants achter je hebt zitten die gewoon aan het werk moeten blijven.

Joep

Ach, weer een positioneringsverhaal van een paar jongens die MT-tje mogen spelen, zonder de boel daar ECHT op in te kunnen richten. Laat staan dat klanten een heel ander begrip hebben van strategie. Ordina is IT en CW is een plukje van de IT gerelateerde marketing keten. Wees realistisch in wat je kan. De vragen van klanten gaan inderdaad verder dan een site-je bouwen. Maar niet zoveel verder dat je high brow achtige positionering erbij kan claimen. Blijf bouwen en de waarheid zal zich verder ontvouwen!

Joyce Oude Elferink

Het lijkt alsof Clockwork wil opschuiven in de richting van reclamebureau's en uit de hoek van IT partij.  Een compleet pakket, dus online en offline! De voorbeelden die genoemd zijn zijn ICT gedreven en dus inderdaad onderdeel van de corebusiness van Clockwork. Maar als Clockwork ambities heeft Middelenvrij te denken dan zal zij moeten gaan vrijen met de reclamebureau's want daar beginnen creatieven met de visualisatie van een nieuw concept.  Adverteerders en producenten – klant van webbureau's & reclamebureau's beginnen helaas nog steeds offline en daardoor zijn de "online bureau's" vaak genoodzaakt om te adopteren en te vertalen i.p.v. mee te denken gedurende de fase waarin het concept wordt ontwikkeld en uitgewerkt.

Jur

Ik begrijp dat er verwarring is ontstaan over het begrip 'middelenvrij'. Voor alle duidelijkheid: Clockwork is en blijft een interactief bureau, dat zich bezighoudt met interactieve, digitale media/middelen. Wat we wel signaleren is dat opdrachtgevers steeds minder vaak een probleem bij ons neerleggen waar direct al een medium genoemd wordt. Vroeger kwamen klanten vragen om een website, een sms-spel of een viral (?). Tegenwoordig zie je dat de vraagstelling is veranderd. Er wordt een probleem neergelegd dat moet worden getackled. En Clockwork mag adviseren hoe dit het beste aangepakt kan worden en via welk creatief concept en interactief medium.  [ingekort door de redactie] Wat we ook merken is dat onze opdrachtgevers complexere vragen bij ons neerleggen. En dat hun relatie met hun doelgroep veranderd: consumenten kennen de kracht van interactieve media. Ook een kracht die tegen een merk, product of bedrijf gebruikt kan worden overigens.  Waar wij heilig in geloven is dat we bij het aanpakken van een probleem eerst de context goed in beeld moeten hebben. Dat we haarfijn moeten weten wie bijvoorbeeld de doelgroep is: of het nu een consument is, een medewerker of in het geval van first8 Tony Blair. En hoe we in contact kunnen komen/blijven. Veel bureaus zeggen dat ze dat doen, maar te vaak wordt er direct in oplossingen cq. ideeen gedacht. In onze branche wordt te weinig tijd genomen om belangrijke adviezen te overdenken. Begrijpelijk, maar toch.  Met de komst van complexere vragen zal een bureau kennis in huis moeten hebben om snel en slagvaardig die context in kaart te brengen. Om vandaaruit de beste gedachte neer te leggen. We noemen het hier ook weleens 'Think. Think again.'. Denk zorgvuldig na en als je 'het' hebt, denk dan nogeens of dit echt de beste oplossing is. Want het gaat om processen die de bedrijfsdoelstellingen kunnen raken en daarom cruciaal zijn.  Tot slot wil ik helemaal niet de reclamewereld aanvallen. Ik kom er zelf vandaan. Maar ik zie wel dat de creativiteit in die branche beter georganiseerd is en dat er meer ruimte is om creativiteit te tonen. Kijk alleen maar naar Emerce waar zelden aandacht wordt besteed aan creativiteit: een discussie tussen creative directors bijvoorbeeld zou beste interesant kunnen zijn. Of kijk naar de ADCN waar alle interactieve media-inzendingen onder de noemer 'interactief' met elkaar moeten concurreren. Hoe kun je een banner nou vergelijken met een corporate site?  Whatever you think, think again.   

herbert van hoogdalem

Wat 'n gewauwel zeg. Moeten ze niet werken?

Tim Haas

Toch leuk die visies van Clockwork. Maar wanneer laten ze dit nu eens in praktijk zien? Wegen de kosten van het narrowcast voorbeeld nu echt op tegen de opbrengsten. Ook het continue positioneren van Clockwork als het bureau die het allemaal weet. Het voorbeeld van de webcamassistent stamt uit de tijd dat de oprichters van clockwork nog actief waren in het bedrijf. Zij hadden de shop agent bij shop.nl. Allemaal niet zo heel vernieuwend. Clockwork probeert zich in de soort communicatie uitingen te positioneren als de marktleider en innovator. Dit zijn ze niet en zullen ze voorlopig ook niet worden, niet op strategisch, innovatie en al zeker niet op creatief gebied.

Caspar van der Linden

Moet hier geen *advertorial* bovenaan staan? Ik heb verder geen kijk op de belangen van Emerce <- Holding -> Clockwork, maar wat hier aan kostbare webruimte wordt gespendeerd is niets anders dan verkooppraat. Wat betreft 'middelenvrij'. Een beetje partij die met zijn klant meedenkt zal NOOIT in eerste instantie in technologieen verzanden. Die zoek je uit, samen. Ook als klein webburo. Het gaat er niet om wat de klant wil, maar wat de klant van de klant wil… Helaas wordt dat maar al te vaak uit het oog verloren. Ik moet CW wel nageven. Ze schudden de interactieve *zware kuch* wereld een beetje op. Eerst de 'kleine' webburo's en nu weer de 'gewone' reclameburo's. Ben benieuwd wat de volgende 'advertorial' brengt.

Boyd

Hear, hear, Joep. Strategisch management voor digitale kanalen heeft ook mijn warme belangstelling, maar zodra het ontaardt in kretologie en "slideware" dan doet dat geen recht aan dit vakgebied.Wellicht kunnen we nog veel leren van de uitvinders van strategisch management, de militairen. Vanwege de belangen die bij hun op het spel staan is het realisme hier veel groter. Een paar quotes:"After the first shot, the strategy is out of the window""Strategy is for the amateurs, the professionals deal with logistics"

Koos Koets

Wat een geeikel over narrowcasting, Vroegah noemde je dat gewoon de kabelkrant, en een billboard is gewoon een reclamebord. Wat een gel.l zeg, hou toch op

P

haha helemaal eens met Koos. Maar ja buiten de digitale wereld zie je het ook. Een tuinman heeft tegenwoordig ook kaderfunctionaris groenbeheer….een vakkenvuller and stockmanager en een barman en food and beverage consultant….Het wordt een mooi jaar voor de dikke van dale

Da kine

Koos je hebt gelijk dat het veel geeikel is dit artikel maare de kabelkrant is wel broadcasting hoor. Misschien is dit iets : Wat een geeikel over narrowcasting, vroegah noemde je dat gewoon een infozuil.

Joris Blijveld

Clockwork pas op, een positief en goed strategisch verhaal op Emerce wordt altijd door dezelfde mensen afgefakkeld. Clockwork is een goed, innovatief en winstgevend bedrijf waar een hoop van bovenstaande azijnzeikerds nog wat van kunnen leren, maar we leven in Nederland en daar werkt ondernemerschap net wat anders. Ondernemende mensen denken positief en staan open voor nieuwe dingen. Door meteen te beginnen alles af te zeiken mis je een hoop hoor, denk daar maar eens aan bij je reactie op het volgende positieve verhaal.

claudia1999

het probleem van Clockwork is dat het zelf de aanval op anderen begint ipv over zichzelf te spreken. Dan roep je het over je zelf af….

Jaap

Joris: Strategisch verhaal? Het is toch treurig dat een internet consultancy bedrijf als Clockwork anno 2005 nog steeds zich concentreert op de "voorkant"? Online marketing, websites, internetstratgie, bla, bla, bla. Ook lekker arrogant trouwens "we hebben kpn verteld wat ze met kpn.com moeten gaan doen" Pfff… Ziezo: klusje geklaard, KPN is gered. ABNAMRO trouwens ook; Clockwork houdt de levensader in stand!Enne… "er zijn best ook kleine bureaus die mooie dingen maken" … tsss. Qua strategie komt Clockwork niet verder dat het gemiddelde internetbureau. Er is dus geen onderscheidende focus; geen duidelijke positionering; geen ECHT innovatieve oplossingen / product-combinaties etc. Ze draaien op een paar klanten (Wehkamp?) die ze volgens mij in schoot geworpen kregen. Ze krijgen het probleem dat lost boys had/heeft (spelletjesmakers). Clockwork is die club die alleen maar sites maakt en wauwelt over online marketing.

Erik Arnoldga

Veel succes met deze koers dit jaar. Erik ArnoldgaOldenzaal

Joep

Tja, en dan wordt een paar maanden later het hele MT eruit geknikkerd door Ordina. Praatjes vullen geen gaatjes. Dat hoor je dan weer niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond