Deel dit artikel
-

Cloud steeds belangrijker voor Alibaba, omzet naar 1,3 miljard dollar

Alibaba, afgelopen september 20 jaar oud, realiseerde in het afgelopen kwartaal een 40 procent hogere omzet, terwijl het bedrijfsresultaat met 39 procent toenam. De omzet kwam uit op 16,6 miljard dollar, de EBITDA bedroeg 5,1 miljard en de nettowinst 10 miljard.

De resultaten waren beter dan verwacht, zeker in het licht van de trage economie in China. Wel begint de groei van het aantal klanten iets af te nemen. De marktplaatsen van Alibaba trekken 693 miljoen klanten, een stijging van 19 miljoen ten opzichte van het vorige kwartaal (pdf).

Alibaba ontleent, net als het Amerikaanse evenbeeld Amazon, steeds meer inkomsten aan zijn clouddiensten. Die groeiden met 64 procent naar 1,3 miljard dollar. 59 procent van de Chinese bedrijven maakt er volgens Alibaba reeds gebruik van, daaronder steeds meer traditionele industrieën en de publieke sector.

Videoplatform Youku, de Chines YouTube, trok meer betaalde abonnees aan.

In september nam Alibaba e-commerce platform Kaola over. Deze blijft zelfstandig opereren, maar aan de achterkant wordt wel gestreefd naar integratie met onder meer Tmall Global.

Het Chinese bedrijf gaat mogelijk deze maand alsnog naar de beurs in Hong Kong. De beursgang, waarmee het bedrijf 15 miljard dollar hoopt op te halen, was eerder uitgesteld vanwege de politieke onrust.

De grote klapper voor Alibaba moet nog komen. Dat is Singles Day (11 november), het jaarlijkse koopjesfestijn voor vrijgezellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond