Deel dit artikel
-

Clouddiensten duwen omzet Microsoft

Microsoft boekt steeds meer omzet uit clouddiensten op zowel de zakelijke als particuliere markt. In Amerika claimt het met zoekmachine Bing bovendien een marktaandeel van twintig procent.

Zojuist publiceerde Microsoft de financiële cijfers over het laatste kwartaal van 2014. Voor Microsofts boekjaar is dat het tweede kwartaal van 2015.

De omzet uit Windows daalde met 13 procent, die van Windows Phone met 61 procent, de verkopen van Office namen met 25 procent af en Xbox-omzet ging 20 procent omlaag. Over de volle breedte geen denderende cijfers, maar het softwarebedrijf bevindt zich in een transitie.

Microsofts tablet, de Surface, noteerde een groei van 24 procent tot 1,1 miljard.

Een ander lichtpuntje zijn de resultaten die zoekmachine Bing boekt. Dat zijn nog steeds geen cijfers waar Google nerveus van wordt, maar vermoedelijk dragen ze wel bij aan Microsofts winst. In de VS heeft Bing een marktaandeel van 20 procent en als gevolg daarvan steeg de online advertising-omzet met 23 procent. Oorzaak: meer zoekvolume en stijgende prijzen. Microsoft durft nog steeds geen absolute cijfers te geven.

Een interessante ontwikkeling is de groei die Microsoft clouddiensten laten zien. Office 365 Consumer zag het aantal abonnees op deze clouddienst met dertig procent groeien tot 9,2 miljoen. Een teken dat de consument Office in de cloud wil uitproberen.

Op de zakelijke markt is de tractie van de clouddiensten groter. Gemeten op jaarbasis steeg de omzet daar met 114 procent tot 5,5 miljard dollar. Dat begint een aanzienlijk bedrag te worden op een jaaromzet die iets boven de honderd miljard ligt. Zakelijke clouddiensten van Microsoft bestaan behalve uit Office ook uit Azure en Dynamics CRM online.

Microsoft investeerde afgelopen kwartaal 1,5 miljard dollar in de bouw en uitbreiding van datacentra, bedoeld voor cloud- en zoekdiensten.

Foto: Todd A Bishop (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond