Deel dit artikel
-

CM.com koopt PayPlaza om omnichannel kassabusiness

Techbedrijf CM.com neemt voor tien miljoen euro de verkoper van kassasystemen PayPlaza over.

De acquisitie geeft CM.com een voet tussen de deur richting de fysieke retailmarkt. PayPlaza heeft namelijk technologie waarmee winkeliers in fysieke zaken en onderweg betalingen kunnen ontvangen. Het werkt met de point of sale-terminals van Sunmi en Ingenico. Die ondersteunen alle gangbare betaalvormen, inclusief Apple Pay en Google Pay.

Het bedrijf uit Amsterdam is tien jaar oud, heeft vijftig man in dienst op kantoren in Nederland, Duitsland en Spanje. Er zijn zo’n twintigduizend betaalterminals verbonden met de gateway. Buiten de coronatijd faciliteerde het via vijftig partnerbedrijven ruim een half miljoen transacties per dag. Tot de klantenkring behoren onder meer Zeeman en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

De jaaromzet van PayPlaza ligt op vier miljoen euro. CM zegt dat de nieuwe loot aan zijn stam hoge winstmarges heeft en direct aan het resultaat zal bijdragen. Verkopend directeur Edgar Plasa wil zijn bedrijf in de nieuwe constellatie verder naar het buitenland uitrollen.

CEO Jeroen van Glabbeek van CM.com zegt (PDF) in te spelen op toenemende vraag naar technologie die gecombineerd online en offline betalingen kan afhandelen in winknels. Zijn eigen digitale betaaldiensten leverden in de eerste helft van 2020 een omzet op 3,3 miljoen euro (+16%). Als payment service provider verwerkten de Brabanders een volume van 349 miljoen euro (+18%) in het digitale domein.

In september 2020 gaf de communicatieleverancier nieuwe aandelen uit om via de beurs 31,8 miljoen euro nieuw kapitaal te verwerven. Dat zou worden gebruikt voor overnames.

Foto: Michael Kumm (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond