CMO worstelt met implementatiesnelheid digitale transformatie

Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s), oftewel de marketingbazen van Nederland, worstelen met de implementatiesnelheid van de digitale transformatie. Dat blijkt uit het vandaag gepresenteerde Report on Marketing Innovation waarvoor Deloitte, in opdracht van brancheorganisatie IAB Nederland, vijfentwintig ‘leidende CMO’s’ heeft ondervraagd.

De ondervraagde CMO’s zijn enthousiast over alle nieuwe technologieën en marketinginnovaties. Ze zijn vooral benieuwd hoe deze innovaties hen helpen de customer journey te optimaliseren. Innovaties als Voice, Augmented Reality en Kunstmatige Intelligentie hebben hun aandacht.

Maar de CMO’s zijn zich ook bewust van het risico dat ze te veel worden afgeleid door alle nieuwe tools en hypes.

De grootste personele uitdagingen die CMO’s aangeven zijn het aantrekken en behouden van het juiste (digitale) talent en het dichten van de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers. Daarbij bestaat het gevaar dat de generatie digital natives bedrijven gaan verlaten wanneer ze niet de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen in een digitale omgeving.

De focus ligt nu nog te veel op technologische verandering in plaats van op ondersteunende processen en gedrag. Alle huidige processen, werkwijzen en bedrijfsstructuren moeten opnieuw worden bekeken en de nieuwe trainingsmethoden moeten de juiste kennis en hulpmiddelen voor het digitale tijdperk bevatten.

Een grote rol blijft weggelegd voor mediabureaus. Het merendeel van de ondervraagden verwacht een rol van het mediabureau op het gebied van content creatie en advies over het gebruik van data.

Veel CMO’s werken verder hard aan het op orde krijgen van hun data betreffende de GDPR-wetgeving. Tegelijkertijd is er bij de CMO’s nog veel onzekerheid over wat de exacte consequenties van deze wetgeving zullen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug