Deel dit artikel
-

Code voor ongewenste e-mail reclame

De Stichting Reclame Code heeft een gedragscode opgesteld voor de verspreiding van reclame via e-mail. Er mag geen e-mailreclame meer naar de consument worden gestuurd als deze daar niet om heeft gevraagd.

De Reclame Code Commissie en het College van Beroep gaan toezien op de naleving van de nieuwe code. De code bevat regels voor het versturen van reclameboodschappen per e-mail. Met de code willen Nederlandse bedrijven en instellingen nog eens onderstrepen dat zij zich distantiëren van spam.

De brancheorganisaties (DDMA, EMMA-NL en Thuiswinkel.org) die zich met direct marketing bezig houden hebben de gedragsregels samen met VNO-NCW opgesteld. Ookde Consumentenbond werd geraadpleegd. Ook deze heeft de inhoud van de code ondersteund.

Sinds vorige maand geldt de nieuwe Telecommunicatiewet.  Daarin is geregeld dat het sturen van reclame via e-mail alleen nog toegestaan is wanneer de consument daar vooraf toestemming voor heeft gegeven. De OPTA heeft als toezichthouder de website http://www.spamklacht.nl/ opengesteld voor klachten over spam.

De Code is vanaf 15 juni 2004 via de website www.reclamecode.nl te raadplegen en anders op te vragen bij het secretariaat van de Stichting Reclame Code. 

Deel dit bericht

13 Reacties

KinderPindaKazaa

Een goede stap om bedrijven bewuster om te laten gaan met hun communicatie en databestanden.Wanneer kunnen we dezelfde regelingen verwachten voor de huis-aan-huis-verspreiding ? Deze is tenslotte nog steeds opt-out….nou niet zeggen dat ik dan maar een sticker op mijn bus moet zetten.

Sacha Prins

Nou PindaKazaa, was het online ook maar zo makkelijk als een sticker plaatsen op je bus. Zo'n slechte deal vind ik dat niet. Of is zo'n sticker niet esthetisch verantwoord op je design-brievenbus?

KinderPindaKazaa

hI sACHA, eerlijk gezegd zou ik als sticker niet op mijn brievenbus willen hangen…zo lelijk is hij. Jammer genoeg ook nog in zo een buurt waarbij ze mijn sticker er ook constant afhalen. Weet jij een oplossing ?

Kees van Loenhoudt

Wat is dat nou weer: In de nieuwe code staat"Het bericht dat de reclame via e-mail bevat, mag maximaal een grootte hebben van 50 Kb, tenzij adverteerder c.q. verspreider en geadresseerde anders zijn overeengekomen" Moet ik, als iemand zich aanmeldt voor het ontvangen van mijn eigen nieuwsbrief, gebaseerd op opt-in, hem of haar gaan meedelen dat de nieuwsbrief wel eens meer dan 50Kb kan zijn? Is dit de "concessie" die de verstokte opt-out verzenders (lees adressenbrokers) die gewend zijn om traditionele brievenbussen te overstelpen met ongewenste reclame, in hebben gebracht om hun zaakjes te redden?

bert

sluit dit eveneens mails uit naar bestaande klanten? want in dat geval is het pure broodroof.

insider

Wat ik persoonlijk graag zou willen zien is welke partij mijn emailadres heeft "verhandeld". Dagelijks ontvang ik de meest uiteenlopende troep van partijen waar ik nog nooit van gehoord heb, laat staan dat ik me voor reclamemailtjes heb opgegeven. En dan elke mkeer maar weer afmelden, ik kan doen en laten wat ik wil maar dat is lastig tot onmogelijk, de spam blijft komen. Ik heb de indruk dat de verwerking van opt-out maanden op zich laat wachten, elk emailadres is namelijk geld waard en waarom zou je haast maken met het verwijderen van geld? Onderaan de spam zou naast de mailspecifieke opt-out button een link moeten zijn naar de partij die mijn emailadres in bezit heeft waarmee ik kan aangeven dat ik geen enkele reclame mail meer wens te ontvangen. Het is tenslotte van de zotte: MIJN eigen emailadres heeft waarde in HUN adressen-database en ik kan daar tot op heden niets aan doen, hoog tijd voor de actie "Baas in eigen mailbox…" of uuhhh…laat de emailers mij betalen voor het verhandelen van mijn adres.

Kasper Katje

Inderdaad een slechte zaak Insider en officieel moet dit nu dus ook gecommuniceerd worden.Zoals je misschien weet zijn er een aantal partijen die je vergoeden voor het gebruik van je adres. Hier werd nogal sceptisch over gedaan maar ik kan je verzekeren dat steeds meer adverteerders zich tot deze branche zullen wenden omdat alles wat verder maar enigzins naar spam/misbruik ruikt genadeloos zal worden afgestraft door de ontvangers. (en terecht)

natalie

KinderPindaKazaa: tegenwoordig kun je heel makkelijk op de website van Infofilter.nl je gegevens invoeren. Vervolgens wordt je niet meer lastig gevallen door allerlei instanties, zowel telefonisch, als per e-mail en per post.

natalie

Beste Insider, Even een advies: MELD JE NOOIT AF BIJ EEN E-MAIL WAARIN VERMELD STAAT: Afmelden, klik hier. Als je daar dan klikt, geef je aan dat het e-mailadres waar ze het naar toe gestuurd hebben, ook daadwerkelijk bestaat en kom je er nooit meerr vanaf.

willem

We kunnen het ook hebben over de spam die gewoon op het internet wordt gezet zoals Ron adz .dit wordt gesponsord door wehkampen en neckerman en nog veel meer mag dat dan wel,ze zetten gewoon een programma op je pc zonder dat je het door heb en elke keer als je het internet gaat krijg je de recklame tot ergenis aan toe,wie doet daar wat aan of zijn dit gewoon te grote bedrijven die dat mogen ??

Sanitairwinkel

na zeven weken mijn spullen nog niet ontvangen,ben verder zeven weken,dus zeven keer,bezig om mij uit te schrijven voor hun mails,lukt niet.
ontvang steeds een bevestiging en ontvang per omgaande weer een ongewenste mail

ac

Wil geen reclame en datingssites meer zien op mijn mail adress

H.van Laarhoven - Planet 49

Hallo sinds fegbruari van dit jaar krijg ik steeds dezelfde ongewenste mails aan mij gericht.
Hier heb ik nooit toestemming voor gegeven.Ik heb 3 maal een bericht gestuurd dat ik niet lastig wil worden gevallen ,maar Planet 49 stuurt steeds weer dezelfde mails terug.ik word hier niet goed van.
Ik heb me uit laten schrijven,maar zwonder succes,wat kan ik doen om dit stop te zetten.Hopelijk heeft U advies voor mij.

Groeten,H. van Laarhoven

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond