Deel dit artikel
-

Colruyt laat klanten winkelen met een zelf ontwikkelde ‘Smart Cart’

In de Colruyt Laagste Prijzen-winkel in Halle kunnen klanten vanaf nu volumeboodschappen doen met een slimme winkelkar. Colruyt Group is hiermee de eerste retailer in België die een zelfscannende winkelkar op basis van AI en slimme sensoren introduceert om de consumentenbeleving in de winkel te optimaliseren. Het bedrijf wil hiermee een antwoord bieden aan de ‘noden van de zijn klanten in een snel veranderende wereld’.

De klant activeert de Smart Cart met Xtra. Het boodschappenlijstje in de Xtra-app verschijnt dan automatisch op de display van de winkelkar. De slimme winkelkar scant de barcode van de producten en werkt het Xtra-boodschappenlijstje bij tijdens het winkelen. Kortingen worden meteen verwerkt tijdens het scannen. Een product terug in de rekken plaatsen kan makkelijk. De Smart Cart vraagt welk product werd teruggezet en de gebruiker verwijdert het product via de interface van de kar.

Via slimme sensoren en met AI controleert de winkelkar de correcte registratie en het gewicht van de producten. Het scherm van de kar geeft het totaal van de rekening weer.

Voor losse producten zonder barcode zoals fruit en groenten, kan de klant terecht bij de Smart weegschaal in de winkel. Het AI-model werd ook getraind om de producten te kunnen herkennen zelfs als het in herbruikbare zakjes zit.

Op het einde van het shoppingtraject rekent de klant af aan een Smart kassa. Betalen kan er met bancontact of payconiq.

De slimme winkelkar is volgens de winkelketen robuust en speciaal ontwikkeld voor het kopen van grotere volumes. Ze heeft twee niveaus, zonder zijwanden voor het efficiënt overladen van zogenoemde plooiboxen in de auto.

De ontwikkeling van de ‘Smart Cart’ gebeurde door Colruyt Group Technics, het innovatieteam van Colruyt Group, in samenwerking met EXPRESSO. Dit project werd mede gerealiseerd met de gewaardeerde steun van VLAIO. ​

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond