Deel dit artikel
-

Column: De mobiele bom is ontploft

Van Malcolm Gladwell kan je heel blij worden, maar soms ook bijzonder moedeloos. Hij heeft de gave om zeer ingewikkelde dingen erg simpel te maken. Eens je die simpliciteit beet hebt, word je er helemaal warm en gelukkig van.

De frustratie slaat echter toe wanneer je een ander mens – die Gladwell niet gelezen heeft of gewoon te dom is om ingewikkelde dingen die simpel gemaakt zijn te begrijpen – wil overtuigen op basis van Gladwells stellingen.

Neem die ‘Tipping Point’. Heerlijk fenomeen. Gaat eigenlijk over epidemieën. Over onverwachte veranderingen die snel plaatsvinden en de meeste mensen die de feiten en cijfers als gevolg van de plotse verandering onder ogen krijgen, doen huiveren. Gedrag van mensen en gebruik van nieuwe dingen kan namelijk soms keihard toeslaan of veranderen. Net zoals een nare ziekte of een griepvirus. Wij mensen zijn decennia lang echter geconditioneerd door gestage, bijna ritmische lineaire groei der dingen. Veranderingen vinden meestal beetje bij beetje plaats, zodat oorzaak en gevolg altijd lekker duidelijk blijven en het alledaagse leven haar pseudo-inzichtelijkheid behoudt.

Het gebruik van je mobiel anders dan om te bellen en sms te versturen zat jarenlang in zo’n fase van trage doch gestage groei. De ‘mobile believers’ van het eerste uur telden elk jaar hun zegeningen, maar kwamen zelden verder dan enkele procentpunten groei als het om internet op mobiele telefoons ging. De laatste drie maanden zijn deze mannen en vrouwen echter wild uit hun spreekwoordelijke winterslaap gehaald. Het ‘tipping point’ is bereikt. De gemiddelde Nederlander raakt geïnfecteerd. Het volume aan content en functionaliteiten dat via mobiele telefoons hun bestemming bereikt, is de laatste maanden exponentieel toegenomen. Er is sprake van een onwaarschijnlijke ontploffing van contentconsumptie via de mobiel.

De Excel-tabellen bij de operators en publishers wordt meestal een paar keer geretourneerd aan de afdeling research. Deze huidige geweldige cijfers kunnen namelijk echt niet juist zijn.
Jarenlang hebben veelal telecombedrijven trouwens prachtige hordes opgeworpen om alle mogelijke groei af te remmen. Zaken zoals het onduidelijke prijsbeleid en afrekenen per datavolume, waardoor de gebruiker door de bomen het bos niet meer zag en bang werd van alles wat niet in de categorie bellen of sms viel.

Of door via handsetsubsidie jaar na jaar grote volumes van minderwaardige telefoons voor dataconsumptie in de markt zetten. En het allerliefst maakte het telecombedrijf promotie voor de eigen ‘walled garden’ van content op de mobiel. Net zoals tien jaar geleden bij de opkomst van internet. Sluit je gebruiker maar lekker op en bouw er een hek om heen…

De grote aanstichter van de huidige positieve explosie heeft trouwens een naam: iPhone. Het levende bewijs dat een makkelijke intuïtieve interface in combinatie met begrijpelijke en voor mobiel aangepaste content die reële behoeften bevredigt, in samenspel met een flatfee abonnement kan zorgen voor een meervoudige multiplicator. Google Android zal daar nog wel een schepje bovenop doen. Kortom, de tipping point ligt achter ons. Uitgevers, adverteerders, mediabureaus aller landen, verenigt u.

Deel dit bericht

10 Reacties

Rudolf

Hoe de bom ontploft is kun je zien aan het data verbruik van de iPhone bij T-mobile NL. De iPhone gebruikt volgens T-mobile 640Megabyte per maand. Dat is 30x meer dan andere mobieltjes. Voor de berekening zie: http://internetthought.blogspot.com

Justin

Ligt de 'Tipping point' in deze niet vooral bij het feit dat je bij T-mobile al maandenlang bij de meeste smartphone abo's (waaronder de iPhone) twee jaar gratis internet krijgt?

thaisie

@justin dat denk ik ook.. het is niet de iphone of de android. Het zijn de telecomaanbieders die nu de consument er mobiel internet bij aanbieden. En uiteraard ook de aanbiedingen zoals gratis internet kunnen helpen.. De consument denkt dat hij dit nodig heeft, want zijn of haar telefoon "kan niet zonder mobiel internet" hij er voor gemaakt. En vandaar dat er nu meer consumenten de beslissing nemen om mobiel te gaan internetten..

Piet

Goh Joris,Wat een interessante analyse. Mobiel Internet is niet doorgebroken door de operators. Door hoge prijzen en inferieure handsets te subsidieren. Interessant! Maar de iphone heeft voor een doorbraak gezorgd. Naar mijn idee is gebruiksgemak altijd de grote afwezige geweest. En dat ligt bij Nokia, Sony Ericsson etc. Niet bij de operator. Maar als je van mening bent dat dat wel het geval was, waarom heb jij daar niks aan veranderd toen je directeur Content was bij KPN?

Dirk

@PietJoris van Heukelom staat bekend om het feit dat hij niet een van de meest heldere lichten is. Elke column die hij schrijft, elk interview dat hij geeft staat bol van de open deuren en achterhaalde waarheden.Ik begrijp dan ook totaal niet dat Emerce deze man ruimte geeft om dit soort open deuren stukjes te plaatsen. Er zijn honderden meer interessante personen te vinden die werkelijk ZELF een mening over iets hebben en hier fantastisch over kunnen schrijven.Emerce heeft voldoende naam om even dat trapje hoger te nemen;)

Erwin Boogert - Emerce

Dirk, wie kaatst kan de bal verwachten. Wie zou je graag als columnist op Emerce zien?

frankje

Erwin Albert Treur  venturo.web-log.nl Broadcastmagazine en Marketingfacts http://www.marketingfacts.nl/search/results/e64b6f3c22287c2dc2e0425fd1c6ff31/

Toine Ruijs

Als jew terug kijkt zou je denken dat mensen iets leren van het verleden. Zo ook bij van Heukelom. Alles waar deze man mee in aanraking komt mislukt. Er is niet 1 case op te noemen waar de bemoeienis van van Heukelom tot succes heeft geleid. Is dat dan niet vreemd dat hij er blijkbaar steeds mee wegkomt?Het gonst nu ook al over de nieuwe dienst van Ilse 'hier,nl' dat die enkel door bemoeienis van deze Donald Duck in de marketing gaat mislukken.Emerce, neem eens een winnaar als schrijver en stop met dit soort visitekaartjes jagers.

Rebecca Rijnders

@Toine: kritiek is makkelijk, maar ook aan jou de vraag: wie zijn dan winnaars in jouw ogen? (beargumenteerd uiteraard)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond