Deel dit artikel
-

Column: De vreugde van de file

Als Obama nog buiten de prijzen valt wat betreft zijn kandidatuur bij de Democraten deze zomer, dan schrap ik het woord ‘logisch’ en tevens de term ‘duidelijk’ uit mijn persoonlijke vocabulaire.

Obama is trouwens de koning online en staat wat dit betreft ijzersterk ten opzichte van zijn opponenten. Niet alleen verzamelde Obama meer dan 45 miljoen online kijkertjes op YouTube, hij heeft ook bijna een miljoen vriendjes op Facebook en wordt in de blogosfeer verreweg het meest genoemd. Ook is zijn persoonlijke website goed voor meer dan de helft van alle traffic naar kandidatenwebsites, McCain incluis. (Bron: Techpresident)

Meer dan ooit wordt de campagne dus digitaal gevoerd. De impact hiervan blijkt velen malen hoger dan verwacht door de klassieke mediadenkers.

Blijkbaar voelen volledige bevolkingstammen zich dankzij het digitale universum eindelijk wel betrokken bij de politiek. Hierdoor maken ze plots deel uit van het democratisch bestel.

Deze overpeinzing indachtig stond ik in de file op een van onze snelwegen. Hierdoor had ik een zee van tijd en de luxe om me te buigen over de vraag in welke mate het internet een rol speelt binnen ons democratisch bestel.

In Nederland hebben de politieke partijen trouwens slechts bij mondjesmaat de geneugten van het internet ontdekt. Maar dit is nog niet zo erg. Wat niet is, kan altijd nog komen. Veel erger is het feit dat grote groepen Nederlanders apathisch staan tegenover democratische principes. Het woord participatie stelt voor hen al helemaal niets voor. Ze doen gewoon simpelweg niet mee. De positivo die ik ben, zag meteen weer kansen en oplossingen. Tenslotte gaat er in dit land elk jaar meer dan een half miljard euro naar een instantie die hier wat aan zou kunnen en moeten doen, namelijk de publieke omroep.

Doch, waar wordt al dat belastinggeld aan besteed? Aangezien de file lang en volhardend was, kon ik me knarsetandend over deze vraag buigen. Wordt de burgerzin in enige vorm gestimuleerd? Word je slimmer van publieke omroep kijken? Stimuleert de publieke omroep participatie? Vrijwaart de publieke omroep dat het democratisch bestel goed draait? Innoveert de publieke omroep zodat er iets van waarde opgebouwd wordt wat ons internationaal op de kaart zet?

Op geen enkele vraag kon ik een positief antwoord geven. Het verkeer begon wat door te stromen. Het knarsen luwde en ik bedacht mezelf dat we in een gek land leven. Meer dan een half miljard naar de publieke omroep staat gelijk aan meer dan een half miljard naar televisie. Een verdeling gestoeld op principes van decennia terug. Hierdoor zit de publieke omroep volop in de kijkcijferrace die het hogere doel geen stap dichterbij brengt, terwijl er vanuit het perspectief van de overheid een uitzonderlijk krachtig medium quasi braak ligt, namelijk het internet. Bedroevend.

Joris van Heukelom is ceo van Ilse Media. Hiervoor was hij directeur content con- sumentenmarkt bij KPN en medeverant- woordelijk voor de lancering van DAG.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond