Deel dit artikel
-

Column: Het draait in de reisbranche niet alléén om internet

Internet heeft de spelregels van het zakendoen in de reisbranche drastisch veranderd. Maar het draait niet alleen om internet, zegt Martin van Kranenburg van D-reizen Vakantiewinkels in de Emerce Estafettecolumn. Het gaat erom dat je binnen handbereik moet zijn van de consument. Maar focus wel op internet.

Consumenten worden steeds zelfstandiger en willen zelf producten vergelijken en boeken wanneer het hun het beste uitkomt. Waar het dus om gaat is dat de consument je binnen handbereik moet hebben. Uiteindelijk zal de consument zelf bepalen via welk kanaal hij met je in contact wil komen, en via welk kanaal hij wil boeken. We zien al sinds de start van de website dat klanten over kanalen heen shoppen. Een klant haalt in de winkel een reisgids en boekt het via internet. Andersom gebeurt het ook. Klanten die hun informatie van internet halen maar die voor het maken van de boeking naar het reisbureau gaan.

Wat we goed moeten onthouden is dat internet de vakantie behoefte niet heeft veranderd. De klant wil nog steeds een heerlijke week vakantie naar de zon, een cruisevakantie, een avontuurlijke rondreis of een paar dagen wintersport. Internet heeft de reisconsument wel meer grip gegeven. Als je bijvoorbeeld 10 jaar geleden een vliegticket wilde boeken, dan was dat voorbehouden aan specialisten. Je moest allerlei ingewikkelde codes invoeren alvorens je enkele vluchten op het scherm kon tonen. Anno 2005 is een zoeken en boeken van een vliegticket kinderspel geworden. De reisbranche is een echte klant gedreven markt geworden.

De komende jaren zullen internet en de reisbranche hand in hand gaan en leiden tot de vorming van een self-service economie. Langzaam maar zeker zullen meer en meer traditionele diensten worden vervangen door elektronische diensten. Dit proces zal plaatsvinden in de afroming van onderen: eerst zullen eenvoudige diensten worden aangepakt, zoals het boeken van een vliegticket. In dit kader hebben we recent D-reizen Vakantiewoningen geïntroduceerd. Wij brengen huurders en verhuurders nu via onze site met elkaar in contact door een soort marktplaats te creëren. Met deze nieuwe service maken we optimaal gebruik van de voordelen die het internet te bieden heeft.

Om bestaansrecht te houden zul je als reisbedrijf moeten investeren in internet en het verder opleiden van het winkelpersoneel. Met de komst van internet heb je steeds meer te maken met beter geïnformeerde reizigers. Ook in de winkels zal je daar op in moeten spelen met de inzet van verkoopgedreven medewerkers die een toegevoegde waarde bieden voor de shoppende klant.

Martin van Kranenburg is manager e-commerce bij D-reizen Vakantiewinkels. Hij nodigt Maarten Derksen van Basic Orange Internet uit voor de volgende Emerce Estafettecolumn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond