Deel dit artikel
-

Column: Internet in China

Binnen China richt het armere westen zich met e-commerce op het rijkere oosten. De overheid ondersteunt deze strategie, aldus Diederik Bijlsma in de Emerce Estafettecolumn. Bijlsma doceerde het afgelopen jaar e-commerce management aan Shandong University.

Er zijn in China bijna 100 miljoen gebruikers die via huis of het internet café regelmatig chatten, gamen, surfen naar informatie en in toenemende mate producten kopen. De aankoop motivatie voor producten via internet ligt vaak meer in het onderscheidende karakter.

Belangrijk voor veel Chinezen is dat ze via internet producten kunnen krijgen die niet in hun naaste omgeving te koop zijn. De mode uit Beijing is tenslotte niet beschikbaar in de winkels in de westelijke provincies maar wel via internet. En je onderscheiden van je buurman wordt steeds belangrijker, het Mao jasje volstaat niet meer.

De overheid stimuleert e-commerce met subsidies in de armere, westelijke regio. Zij wil dat de particulieren en bedrijven internet inzetten om hun vaak goedkopere en traditionele diensten/producten aan de man proberen te brengen in het rijkere oosten. Doel is economische groei voor het westen. De verschillen tussen oost en west zijn immers de angst van de overheid, revolutie komt vaak bij de (arme) boeren vandaan.

De Chinese pure internet spelers kijken zelf goed naar wat het verleden in de Westerse wereld bracht; business modellen gebaseerd op advertising werden al snel aangepast. Aanvullingen met sms, ringtones, games etc brachten zwarte cijfers. De leading portals (sina, sohu en netease) verdienen nu met name met online gaming, mobiel en een stukje advertising. Zijn er restricties? Ja, bleek afgelopen jaar diverse malen. Ingrijpen via staatsbedrijf China Mobile op distributie van content via mobiel heeft de winstcijfers negatief beïnvloed.

‘Copy-paste’ blijkt ook voor B2C internet ondernemers te werken, de leading internet bedrijven hebben voor groot deel oprichters die na hun studie in USA een westerse organisatie kopieerden, voorbeelden zijn eachnet.com de Chinese versie van Ebay, Baidu de chinese versie van google en dangdang.com en joyo.com die Amazon als voorbeeld namen. De toegangspoort naar Chinese bedrijven is te vinden op alibaba.com, het B2B portal dat China met de rest van de wereld verbindt.

Vervolg? In eerste instantie moet onderwijs de studenten en de huidige generatie senior managers meer bijscholen. Van de 600 derdejaars studenten die ik doceerde waren er 3 of 4 die iets wisten van e-commerce. De huidige generatie succesvolle internet entrepreneurs zijn met name terugkerende studenten van business scholen in het westen.

Mobiel zal verder met haar 330miljoen gebruikers en het doorbreken van nieuwe generatie telefoons een enorme groei doormaken, de 217 miljard sms berichten in 2004 laten zien dat de Chinees het mobieltje wel wil gebruiken. De combi tussen mobiel, spel en gokken lijkt hier een sleutel naar succes.

Diederik Bijlsma doceerde het afgelopen jaar e-commerce management aan Shandong University. Hij geeft het stokje door aan Werner Laicht, managing director HSCG Internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond