Column: Kortingscodes, een zegen of juist niet?
Een jaar geleden hoefde je er nog niet mee aan te komen, met online kortingscodes. Maar inmiddels komen er dagelijks websites bij die pogen om alle kortingsacties in kaart te brengen. Columnist Jeroen Korving houdt deze sites kritisch tegen het licht, maar ook de affiliate netwerken die van deze noviteit profiteren.
De bekendste kortingscodesites in Nederland zijn Actiepagina.nl en Actiecode.nl. Internationaal gezien is RetailMeNot.com hard op weg om de grootste te worden. Deze internationale website wordt in Nederland overigens schaamteloos gekopieerd door Kortingscodeland.nl, maar dat terzijde.
Wie denkt om ook een graantje mee te pikken, komt al snel van een koude kermis thuis. Zo’n beetje elke domeinnaam die hier mee te maken heeft is inmiddels geclaimd en onder al deze websites is een ware oorlog uitgebroken. Het is dus allang geen hobby meer, maar uitgegroeid tot een serieuze business.
Bij affiliate netwerken, zoals Zanox en Tradedoubler, wordt dit soort website met open armen ontvangen. Ze genereren enorm veel business. Gezamenlijk verdienen kortingssites namelijk grote bedragen aan leadvergoedingen, wat op zich erg logisch is. Ze zijn namelijk de allerlaatste schakel in het koopproces. Maar de vraag is of zij in alle gevallen degene zijn die de business daadwerkelijk hebben gegenereerd, de ‘last-click’-discussie. Ook zouden sommige kortingsites verlopen acties laten staan, enkel en alleen om een kans te blijven maken op een eventuele leadvergoeding.
Er is dus wel degelijk een aantal zaken dat goed moeten worden aangepakt om hier een goede branche van te maken. De kansen liggen er.
Op dit moment is er vooral veel aandacht voor de negatieve kant van het geven van kortingen. Volgens online webshops betalen ze door dit soort sites meerdere keren voor dezelfde bezoeker. Dat gaat maar voor een deel van de shoppers op, voornamelijk voor de ervaren online kopers. Zij zullen niet gauw een check-out van een webshop verlaten zonder de naam van de shop te googelen in combinatie met de term ‘kortingscode’. Je weet immers maar nooit. In zo’n geval betaalt een winkel inderdaad meerdere malen. Eenmaal voor het aantrekken van een bezoeker, via Google Adwords en/of een vergelijkingssite. En daarna voor de leadvergoeding aan de kortingscode site. En dan moeten ze natuurlijk ook nog de korting zelf bekostigen.
Maar dit geldt voor slechts een klein deel van het koperspubliek. De grootste groep shoppers is hier (nog) helemaal niet mee bezig en vindt de informatie over kortingen en kortingscodes vooral via fora, sociale netwerken en nieuwsbrieven.
Daarnaast genereren kortingssites vooral veel omzet in categorieën waar vergelijkingssites juist niet sterk in zijn, namelijk mode en reizen. Vrouwen blijken vooral gevoelig te zijn voor kortingen en geven maar al te graag gegevens weg om op de hoogte te blijven van aanbiedingen en kortingen. Deze grote groep consumenten kan dus zorgen voor een grote stijging in de verkopen van webshops, mits je als webshop slim omgaat met kortingscodes. Voor velen is dit immers nog relatief onbekend terrein.
Alhoewel ik geen expert ben op dit vlak zie ik wel dat het volgende belangrijk is:
- richt je op specifieke producten en geef daar een mooie korting op en brand je vingers niet aan kortingen op het gehele assortiment
- experimenteer continu en vind uit welke kortingsacties goed werken
- ga in zee met betrouwbare kortingscodesites en verstrek hen unieke kortingscodes waarop alleen zij een leadvergoeding krijgen
- zorg dat je acceptatieproces voor affiliates goed is ingericht
In Nederland plakken we graag zegeltjes en sparen we met alle liefde jarenlang voor een paar handdoeken. Kortom, Nederland is een kortingsland bij uitstek. Dat de consument ook online kortingen heeft omarmd, blijkt wel uit het succes van de kortingssites. Voor een consument zijn kortingssites een zegen, maar webshops zijn er nog niet helemaal uit. Onbekend maakt onbemind.
De tijd zal leren of kortingscodes kunnen uitgroeien tot een geliefd mechanisme om bezoekers te trekken. Persoonlijk denk ik dat het ook tijd wordt voor affiliate netwerken om iets te doen aan sommige misstanden, ook al zal hen dit op korte termijn inkomsten schelen. Of dit een intern keurmerk voor kortingssites moet zijn laat ik het in het midden, maar sommige kortingssites maken er echt een potje van. En daar wordt niemand beter van.
*) Auteur: Jeroen Korving, voormalig MT-lid bij Vergelijk.nl en nu een eigenaar adviesbureau Korving Klikt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
31 Reacties
Johan
Hallo, Ook wij zien inderdaad vaak misleidende acties staan op meerdere kortingssites.Bijvoorbeeld een kortingscode van een bepaalde shop op de site vermelden die niet bestaat.Wel kan men dan natuurlijk alle aanbiedingen bekijken en doorklikken naar de desbetreffende shop. Wij vermelden op onze sites zoals http://korting-links.nl alleen geldige en actuele kortingsacties en kortingscodes.De geldigheid van de code wordt (als deze bekend is) altijd vermeld. U kunt zich voorstellen dat het verwijderen van alle verlopen acties onbegonnen werk is.Bij de meeste sites wordt er meestal wel keurig bij vermeld dat de actie verlopen is.
Bart
Jeroen, goed artikel! Ik ben het er mee eens dat kortingscodes vaak ten onrechte ervoor zorgen dat affiliates commissie opstrijken, omdat zij kortingscodes vermelden die niet (meer) werken. Wat dat betreft doet http://kortingscodeland.nl het netter, door gebruikers kortingscodes te laten wegstemmen.Wat ik echter niet aanraad is het geven van exclusieve kortingscodes aan specifieke kortingscode websites. Deze exclusieve codes kunnen immers door andere website overgenomen worden, waarna ze er weer een affiliatelinkje achter plaatsen. Zo krijgt men een verkeerd beeld van de opbrengsten van die specfieke kortingscode website, en zo vangen andere kortingscode websites alsnog commissie.
Jeroen
@ Johan & Bart: bedankt voor jullie reactie, maar kunnen jullie voortaan gewoon de link naar jullie website weglaten… Maakt niet zo'n goede indruk en het is niet relevant voor de discussie, toch? @ Bart: je site wordt in het artikel genoemd en niet heel positief. Vind je ook niet dat je website verwarring kan opleveren? De gelijkenis met RetailmeNot is wel heel treffend…
Bart
@ Jeroen, Kortingscodeland is geen website van mij
Nine
Ik erger me vooral aan de t3ringzooi in Google. Google's spamteam gaat slecht om met deze sites, zie bijvoorbeeld actiecode.nl. Op actiecode.nl staan bedrijven, hoop keyword stuffing rondom de bedrijven en vervolgens; geen kortingscodes! Gewoon de TradeTracker programma's in een database gestampt; kansloos!
Jeroen Nas
Goed artikel om dit onderwerp weer eens te nailen. Ik mis wel een flink stuk. Om de context compleet te maken is het handig om dat te noemen. Dat stuk is volgens mij in Euro veel groter en de beschreven nadelen spelen niet: kortingen die door een winkel zelf worden verstrekt direct aan de klant. Hoeveel traffic die genoemde sites ook weten te trekken, de meeste kortingsaanbiedingen worden direct naar klanten gestuurd in loyalty-programma's, via eigen mailingslijsten en via offline promoties die online geldig zijn. Weet iemand de verhoudingen wel tussen die stromen en de hierboven genoemde? Ik schat in dat dat vele honderden procenten meer is, waarmee de relevantie van deze column wat meer in perspectief wordt geplaatst. Maar misschien zit ik er helemaal naast?
Frans Eldering
Elke webwinkel zou voor zichzelf moeten bekijken of de traffic die wordt aangeleverd door een kortingscodesite komt door de meerwaarde van die site. Was er al een aankoopintentie bij de klant maar werd hij getriggerd door het veld "kortingscode" in de check-out? Dan is er geen meerwaarde. De klant wil alleen een extra korting. En de winkelier betaalt dubbel, want is ook een affiliatevergoeding kwijt. Indien een kortingscodesite een sterke band met het eigen publiek heeft, kan er een meerwaarde zijn. Dan kan de website daadwerkelijk de keuze van een consument be?nvloeden en dat vertegenwoordigt een waarde. Het is moeilijk er achter te komen wie welke meerwaarde levert. Als adverteerder in affiliate marketing zou je meerdere dingen kunnen doen: - bekijk de tijd die zit tussen de klik en de sale. Is die erg kort? Dan is de kans groot dat de klant al in je webshop was en een kortingscode heeft opgehaald. De meerwaarde is dan klein. Je kunt wellicht zelfs spreken van een verlies door de extra kosten die je moet maken.- maak een apart segment voor kortingscodesites waarin een aangepaste vergoeding geldt.- koppel een kortingscode die je specifiek aan een affiliate verstrekt aan de referrer. De kortingscode is dus enkel geldig als de bezoeker via deze affiliate komt. Vergeet ook niet wat kortingscodesites met je andere affiliates doen. Een content affiliate die een grote bijdrage heeft geleverd aan een sale komt bedrogen uit als zijn klik wordt afgepakt door een kortingscodesite (zeker als er al een aankoopintentie was!). Hopelijk is op korte termijn conversie attributie gemeengoed binnen affiliate marketing netwerken! Hanteer je als adverteerder in affiliate marketing geen kortingscodes op je website? Google dan eens op "kortingscode" en je domein- of merknaam. Je zult versteld staat waar je allemaal naar boven komt zonder dat er sprake is van een kortingscode. Affiliates die je op deze manier vindt zijn niet constructief met je programma bezig.
Wouter de Rijk
Zeer interessant artikel! www.fonq.nl / Mailorder Solutions, waar ik verantwoordelijk ben voor affiliate marketing heeft onlangs besloten niet verder te gaan met kortingssites. Het blijft een markt waar we bij fonq graag van op de hoogte blijven. Kortingssites moeten, vinden wij, hun meerwaarde kunnen aantonen naar merchants. Dat kan wanneer ze daadwerkelijk het meerendeel van hun bezoekers binnen via de frontpage en niet via SEO / SEA (keyword: "kortingscode [shop]". Tot nu toe hebben wij in onze statistieken kunnen zien dat bijna 90% van de bezoekers in het bestelproces uitstappen en enkele minuten later via een kortingssite terugkomen en alsnog bestellen. Nadelen:- onnodige (soms dubbele) kosten voor de merchant.- cookies van andere affiliates worden overschreven. Er is op de affiliate dag ook een sessie over kortingssites. Dat lijkt me een perfecte locatie om de discussies tussen adverteerders, kortingaffiliates, overige affiliates en netwerken te starten. Fijn weekend, Wouter de RijkOnline Marketeer | Affiliate Partnerships
Hans
Leuk artikel, zo had er nog niet naar gekeken. Goede inhoudelijke reacties trouwens van Wouter en Frans!
Rogger
Een van de meer inhoudelijke artikels over kortingscodes dit jaar, waarvoor hulde. Hoe denken jullie als adverteerder of als website eigenaar van het systeem dat op de meeste kortingscodes sites eerst op een button moet worden geklikt voordat de kortingscode voor de consument zichtbaar is en de site van de adverteerder op datzelfde moment in een apart scherm geopend wordt, en dus het affiliate cookie wordt gezet ? Naar mijn mening heeft dit weinig toegevoegde waarde voor de adverteerder. De bijdrage van de kortingscode website op dat moment aan het aankoopproces is dan nihil. Als adverteerder zou ik niet met exclusieve kortingscodes werken, aangezien je zo'n groot mogelijk bereik wilt hebben toch ?
Faas
Vreemd trouwens dat op dit overigens goede artikel geen enkele reactie van de affiliate netwerken komt… Je zou toch verwachten dat ze hier inhoudelijk op zouden reageren, want de oplossing moet toch vooral ook van hun kant komen.
Robert Schippers - Traffic4u
Leuk artikel, enthousiast geschreven! Het "probleem" met kortingscodes is vaak dat adverteerders niet weten waar ze instappen. Als je als adverteerder van tevoren een aantal zaken duidelijk maakt, kunnen de kortingscode sites een leuke toevoeging aan je campagne zijn. Denk bijvoorbeeld na over:- De campagnevoorwaarden. Iets wat je niet zou moeten willen toestaan is links op affiliate sites met de tekst "Klik hier voor de kortingscode", terwijl er geen kortingscode is.- Welke producten wil je wel/niet promoten middels de kortingscode sites? Producten waarvan nog een grote voorraad is of die uit het assortiment gaan, zijn vaak extra interessant.- Denk goed na over je marge. Kortingscodes uitgeven EN de affiliates betalen, heeft een grote impact op je marge.- Om de kans te verkleinen dat consumenten uit je bestelproces gaan om op "kortingscode+webshopnaam" te zoeken, kun je ook overwegen het veld in het bestelproces te veranderen, naar bijvoorbeeld "waardecheque code" of iets dergelijks.- Adverteerders kunnen ook zelf inspelen op dit fenomeen, door een SEO vriendelijke pagina te maken met "Kortingscode+webshopnaam", waarin bijv. uitleg staat over kortingscodes. Dit biedt kansen!- Bedenk van tevoren welke kanalen je wilt stimuleren. Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld affiliates offline promotiecodes gaan promoten, waardoor je resultaten vertroebeld kunnen raken. Ook hier geldt weer: duidelijke communicatie is een must!- Een groot voordeel van kortingscode sites is dat je erg snel geplaatst wordt door affiliates. Dit is een groep affiliates die erg actief is met het bijwerken van pagina's, dat biedt veel voordelen.- Je kunt in je campagne opnemen "het is niet toegestaan oude kortingscodes te promoten", of "kortingscode sites mogen deze campagne niet promoten indien er geen kortingscode aanwezig is". Kortom: er is veel mogelijk, het effect (positief/negatief) is voornamlijk afhankelijk van de communicatie naar affiliates: wat mag wel/niet?
Actiepakker
Uiteindelijk is het de adverteerder die kan meten in hoeverre een kortingscode(site) een toegevoegde waarde heeft voor zijn eigen business. Meten = weten. Recentelijk hebben enkele grote A-merk adverteerders zoals Landal Greenparks, Sundio groep (Sunweb etc), Fonq, Pharos reizen van de Anwb, DressforLess en Belvilla hun policy tav kortingscode websites aangescherpt. De kortingscodehype in Nederland is nog jong, e.e.a. zal zich nog wel uitkristaliseren.
Joshua
Ik vind kortingsites voor adverteerders een zegen voor campagnes, omdat ze als geen ander weten om specifieke, koopgrage doelgroepen, snel weten te bereiken, en die doelgroep converteren ook snel tot koop. Een nieuw initiatief dat zich focust op de beste en leukste aanbiedingen in kwaliteitsshops, is http://www.kortingsmarktplaats.nl/. Bekijk de look&feel, user interface en campagnes goed, feedback is welkom op het prikbord …
Kortingscode 4 U
Ik kan mij helemaal vinden in de mening over het melden van correcte kortingen en acties, de consument misleiden heeft helemaal geen zin! Op http://www.kortingscode4u.nl zetten wij alleen kortingscode online die ook echt zijn gecommuniceerd, en verzinnen zelf niets bij! Wij zijn zeker mensen die werken onder het motto eerlijkheid duurt het langst!
Frans
Lekker reclame postje is dit aan het worden…
Gijs
@ frans: helemaal eens. Kan de redactie niet al die links verwijderen? Want dat is de enige reden dat al die kortingssites reageren. Beetje jammer… Reacties voegen weinig tot niets toe aan de discussie. Probeer je links gewoon op een normale manier te verkrijgen!
Kortingscode-Shop
Er zijn inmiddels veel ontwikkelingen op het gebied van gedragsregels als het gaat om kortingscodes. Dit is naar mijn mening een goede ontwikkeling voor de gebruikers van de codes. Op http://www.kortingscode-shop.nl hebben wij al rekening gehouden met deze nieuwe richtlijnen. Dit is trouwens een reactie van de affiliate netwerken, dus vanuit die hoek word er wel degelijk serieus omgegaan met dit onderwerp!
Frans
@Kortingscode-shopKan je niet gewoon die richtlijnen plaatsen ipv spammen met je URL? Dat zou nog iets toevoegen aan het verhaal!
sven
Ik vind dat er een nieuwe manier van tracking MOET komen. Ik vind dat kortingscode sites onterecht commissie opstrijken, terwijl ze NIET bijdragen aan het verkoopproces, maar net op het laatste moment hun voetje tussen de deur zetten. ADVERTENTIENETWERKEN + ADVERTEERDERS doe hier wat aan! dit gaat ten koste van al jullie andere affiliates + door jullie zelf ingekochte bezoekers!
Luc
Het is duidelijk dat kortingscodes in Nederland nog in de kinderschoenen staan. Veel adverteerders worstelen nog met de vraag hoe kortingscodes ingezet kunnen worden. Robert merkt terecht op dat affiliates in deze markt erg actief zijn en kortingscodes graag en snel publiceren. Voor een adverteerder die start met affiliatemarketing kan dat meteen een enorme boost geven aan de affiliate campagne. Met een kortingscode kun je ook minder rendabele productgroepen extra onder de aandacht brengen. Door een kortingscode uit te geven, die alleen geldt voor een bepaalde productgroep, kun je deze prodcutgroep binnen jouw webshop extra pushen. Hiermee voorkom je als winkelier dat je kortingscode de gehele marge naar beneden haalt. Ook voor de reguliere google ranking KUNNEN kortingscodes voor een betere ranking zorgen. Onder de 'kortingscode affiliates' zitten ook een hoop 'geldzoekers' die het niet zo nauw nemen met de rel="nofollow" tag die je volgens de google richtlijnen moet toepassen op gesponsorde links. Doordat veel affiliates dit niet weten of doen, KUN je als winkel backlinks krijgen die je google ranking verbeteren. Hoewel dit vaak niet de beste links zijn, heb ik via enkele adverteerders vernomen dat ze veel beter 'scoren in google' sinds ze kortingscodes hebben uitgegeven. In mijn ogen kun je beter kwalitatieve SEO toepassen, maar dit KAN een keuze zijn voor adverteerders om kortingscodes uit te geven. Ik ben het eens met Sven dat de last cookie count tracking met de komst van kortingscodes de langste tijd heeft gehad. Ik verwacht echter niet dat er op korte termijn een alternatief komt. @redactie: zet een rel="nofollow" op alle uitgaande links en de onzinnige reacties worden waarschijnlijk weggelaten, want ik kan me niet voorstellen dat een link in de reacties hier, voor converterend verkeer zorgt. http://www.actie-korting.nl
belhamel
"Door een kortingscode uit te geven, die alleen geldt voor een bepaalde productgroep, kun je deze prodcutgroep binnen jouw webshop extra pushen." Hahahaha wat een nonsens om je eigen straatje schoon te vegen, althans te proberen. Maak dan gewoon die productgroep GOEDKOPER i.p.v. klant te vermoeien met zoektocht naar een kortingscode waardoor je als adverteerder vervolgens ook nog eens EXTRA commissie gaat afrekenen (klik via kortingssite affiliate wordt plots sale) en dat maakt je productgroep nog eens DUURDER. Adverteerders, stop met kortingscodes zomaar uit te geven. Negeer kortingscode sites zonder toegevoegde waarde (praktisch allemaal) en maak je producten gewoon goedkoper; maakt jezelf competitiever en bespaart consumenten zoeken ernaar + bespaart jezelf extra commissie uitbetalen aan niets toevoegende kanalen als kortingscode sites. Ook een oproep, meld deze spammers in de comments allemaal eens bij Google. En adverteerders, zorg ervoor dat deze kortingscode sites niet eens de gelegenheid krijgen hoog te komen op jullie bedrijfsnaam; boycot het simpelweg.
belhamel
Sorry Luc, je praat nog meer onzin die ik nog geen eens had gelezen. Betere SEO door affiliate links? Hou toch op zeg… je snapt er niets van. En als het waar is, adverteerders KIJK UIT: dit is totaal niet volgens de Google Guidelines. Waarom? Het zijn verkapt ingekochte links, niet geplaatst doordat je site goed is maar omdat je commissie weggeeft in ruil voor X of Y. En zeur niet over een nofollow als je zelf toch nog even je eigen link erin moet knallen; totaal geen toegevoegde waarde. Of toch wel? Nu kan ik een gericht spam report bij Google indienen; thanks bro!
Raymond
Naar mijn mening worden kortingscodes soms ook verkeerd ingezet. Kortingscodes zijn soms alleen geldig voor nieuwe klanten. Veel foto sites werken op deze manier. De gedachtegang hierachter is waarschijnlijk om een zo snel mogelijk een klantenbestand op te bouwen. Maar laat je zo niet je bestaande klanten in de steek? Zorg er voor door bijvoorbeeld kortingscodes in nieuwsbrieven mee te geven, dat bestaande klanten zich niet gepasseerd voelen. Een kortingscode is niet alleen een korting. Je kunt ook extraatjes meegeven of bijvoorbeeld tijdelijk geen verzendkosten rekenen. Door regelmatig nieuwe kortingscodes met een beperkte houdbaarheid uit te geven kom je als webwinkel constant onder de aandacht. Dell werkt op deze manier door veel codes uit te geven. Je koopt als het ware een stukje aandacht bij de (en vaak op de voorpagina van) diverse kortingssites. Jouw kortingscode – en dus je webwinkel – staat tenslotte weer bovenaan op de betreffende sites en er word weer een (nieuwe) vermelding in de nieuwsbrieven gedaan. Wat ook een nadeel kan zijn, zijn de "klik hier voor de kortingscode" sites. Bezoekers moeten verplicht op een affiliate link klikken, en zo een cookie zetten (dropen) op naam van de betreffende site. Op mijn eigen site zijn daarom kortingscodes direct zichtbaar.
Bon
Tegenwoordig zien we een invoervak voor een kortingscode in iedere online winkel. Het bestaan van deze codes is de oorzaak van zulke sites.
Chantal
Precies Bon, dat lijkt me eerder een goede zaak. Adverteerders kunnen nog altijd kiezen om alleen codes te verstrekken aan vaste klanten.
Romano
Nu lijkt eindelijk de ombuiging van kwantiteit naar kwalieit plaats te vinden waar in de subtop op dit moment een behoorlijke shake-out plaatsvindt mede door recente Google updates.
Niels
Ik begrijp wel de negatieve reacties naar de websites toe die niet-bestaande kortingscodes aanbieden. Maar ik begrijp niet echt waarom sommigen hier tegen kortingscodes en kortingscode-aanbieders zijn. Deze codes bieden veel mogelijkheden, vooral ook voor kleinere webshops om te kunnen concurreren tegen de groteren. En natuurlijk de klanten van de webshops zelf kunnen flink besparen dankzij deze codes.
Frank
Kwantiteit naar kwaliteit daar moeten alle vergelijkingssites maar een gaan doen. Te veel troep kom je tegen.
http://www.stayhungryinternetmarketing.be/
Nathan
Kortingscodesites kunnen inderdaad een toevoegde waarde zijn voor online campagnes. Maar er moet goed mee omgesprongen worden!
Stefan
Kortingssites ben ik persoonlijk een voorstander van, wij gebruiken kortingssites voor totaaloplossingen voor onze klanten om meer business te genereren.