Deel dit artikel
-

Column: Tastbare combi’s uit de bullshitbingo

[MAGAZINE] Gezeten in een kamertje van vier bij vier in een Londens hotel waar de lobby, aangepaste bar en toegestroomd volk alsnog de hoogte van de rekening legitimeerden, staarde ik een beetje doelloos naar buiten.

De conferentie die mijn ‘acte de presence’ goed had verdragen, had haar gasten pauze gegund. Op zich is Londen een uitgelezen plek om eventjes gedachteloos naar buiten te turen.

De plek waar de vage doch snelle kant van het kapitalisme de laatste maanden meermaals een ferme veeg uit de pan kreeg. Londen, hoofdstad van een land in crisis. Daar waar Bentley’s voor de helft van de prijs te koop staan en een huis algauw enkele tonnen onderwaarde aantikt. Combineer dit met een vleugje herfst, vallende blaadjes, en de overpeinzingen cascadeerden holder de bolder over elkaar heen door mijn hoofd.

September en oktober zijn sowieso maanden van contemplatie. Deze diepmenselijke drift wordt veelal gekanaliseerd door een monstrueus aantal congressen, seminars, workshops, learnsessies, inspiratiedagen, offside creatieve trainingen en andere varianten op het welbekende thema. U kent ze ook! Dit mooie blad organiseerde in september nog zijn eigen hoogmis der creativiteit, interactie en innovatie. Hoewel ik bewust steeds minder deel uitmaak van de line-up van sprekers, nestelt zich de laatste tijd een irritante gedachte in mijn hoofd. Zijn we zo langzaam maar zeker niet gewoon uitgepraat over wat komen gaat, en wat allemaal kan of ooit zal kunnen?

Wordt het geen tijd dat de zogeheten bullshitbingo een aantal combinaties toont die leiden tot tastbaar resultaat? Ik daag u uit. Neem een programma van een gemiddeld doch goed congres uit 2006 of 2007 en zoek de wezenlijke verschillen met de dingen die heden ten dage geprogrammeerd staan. Waarom doen we geen congres over dingen die allemaal grandioos mislukt zijn? Of een congres vol casestudies van dingen die net niet gelanceerd werden? Of een seminar over ideeën die simpelweg te duur bleken?

Dat soort topics lijken me gezien het economische klimaat en meteorologische seizoen allemaal uiterst boeiend. Het is mijn heilige overtuiging dat een hoop dingen in het leven en de ons omringende wereld een cyclisch karakter hebben. Mijns inziens zal het ietwat spannende, economische klimaat ons dus vrij snel in een harnas van concrete daden duwen.

Laten we inzetten op ongekende bingocombi’s met een verbluffende graad van tastbaarheid. Simpele zaken die samen te vatten zijn op vijf powerpoint-slides. Zo heeft elke medaille een keerzijde, zelfs de spannende economische tijd die ons tegemoet treedt.

Als straks over niet nader bepaalde tijd de lente weer begint, hebben we vast weer 1001 nieuwigheden om over te kletsen. Ik kijk er naar uit.

Joris van Heukelom is ceo van Ilse Media. Hiervoor was hij directeur content consumentenmarkt bij KPN en medeverantwoordelijk voor de lancering van DAG.

bron foto: Mendhak (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Ton uit Utrecht

Grandioos idee. Het zou een lollig congres worden.

Astrid

Lijkt me dat Heukelom eindelijk eens wakker is geworden. Maar dan?! Hijzelf is koning in het praten over volledig achterhaalde denkbeelden. De column is een mooie spiegel die hij zich voor heeft gehouden. Toch een stapje vooruit.Ben benieuwd naar de volgende column…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond