Deel dit artikel
-

[Column] Telefoongids, stop met spammen!

Telefoongids BV moet gestraft worden als ze me ongevraagd een gids bezorgen. Hoewel de Telefoongids op papier een boel voordelen heeft (waarvan het ophogen van beeldschermen voor een prettigere kijkhoek er slechts één is) is het als naslagwerk voor telefoonnummers volkomen achterhaald. Er staan amper mobiele nummers in, en iedereen, bejaarden uitgezonderd, zoekt telefoonnummers allang online op.

Toch krijgt heel Nederland anno 2009 nog steeds tienduizenden telefoonnummers uit de regio op papier thuisbezorgd. Ik vermoed dat dit vooral is om middenstanders die een paar honderd euro per jaar betalen voor een advertentie in de gids het idee te geven dat ze daadwerkelijk wat terugkrijgen voor die centen. Al jaren is de telefoongids niets meer dan ongeadresseerd reclamedrukwerk met wat rijtjes telefoonnummers eromheen.

Er is één groep die je moeilijk aan telefoongids.nl kunt krijgen, en dat zijn bejaarden. Die moeten dan ook in de toekomst voorzien worden van nummerinformatie op papier. Maar dat kan prima via een opt-in constructie, waardoor de andere helft van Nederland gevrijwaard blijft van die milieucatastrofe die nog steeds jaarlijks door de brievenbus geduwd wordt.

Ik vroeg aan de communicatiedirecteur van Telefoongids BV, Dolf Weiler, waarom hij straten en trappenhuizen elk jaar weer voorziet van stapels ongebruikt papier. Volgens hem heeft u, De Nederlander, een wettelijk recht op nummerinformatie en voorziet zijn bedrijf daarin door de papieren gids thuis te bezorgen.

Wat Weiler zegt klopt. Gedeeltelijk. Samen met nog wat andere zaken is het recht op nummerinformatie vastgelegd in de Telecomwet. De plicht om die informatie te verzamelen en beschikbaar te maken is opgedragen aan KPN, die de uitvoering op haar beurt aan Telefoongids BV heeft uitbesteed. Echter, het bezórgen is geen verplichting, maar een bedrijfsmatige keuze van Telefoongids BV zo antwoordt Postbus 51 op een vraag van Reinder Rustema.

En die bedrijfsmatige keuze heeft als consequentie dat jaarlijks één-tweehonderste van AL het papier dat in Nederland gebruikt wordt, opgaat aan telefoongidsen (misschien moet u die zin even nog een keer lezen). Je hoeft geen klimaatfreak te zijn om dat niet grappig te vinden.

Hierbij roep ik Telefoongids BV op tot het staken van de landelijke deur-aan-deur verspreiding van de gids en een opt-in systeem in te voeren. In de tussentijd moet het per direct mogelijk worden om je makkelijk (telefoontje, e-mailtje) uit te schrijven voor al dat één-punt-nuls. En als het bedrijf, ondanks uitschrijving, toch een gids bezorgt, moet het bedrijf beboet worden. Zoals iedere grote spammer.

Deel dit bericht

37 Reacties

Hans de Kleine

Ik sluit mij volledig aan bij het voorstel dat de telefoongids enkel wordt thuisbezorgd als daar toestemming voor gegeven is: de opt-in variant dus. Ieder jaar wordt ook hier de telefoongids ongebruikt bij het oud papier gedaan en vervangen door een nieuw exemplaar dat ook niet gebruikt zal worden. Tijd voor vernieuwing.

Pieter

Alexander, ik ben het roerend met je eens. Ik erger me er al jaren aan. Deze site is al een tijdje in de lucht: http://www.stopdetelefoongids.nl, misschien helpt het. Deze grappige cartoon zegt eigenlijk alles over de waanzin en onzin van de papieren versie van de telefoongids:  http://www.gnoe.nu/milieu-terrorisme  

Victor van Zuydewijn

Helemaal mee eens! Ik doe voorzichtig en rustig aan met het uitprinten van allerlei troep en zij verprutsen een hlaf procent van AL het papier? Gek zijn ze!  

stefan

@ Auteur Wat dacht je van een Nee/Nee sticker. Ik heb de gids al jaren niet meer ontvangen…

Victor van Zuydewijn

@ Pieter, De volgende keer geen comma direct achter een link plaatsen. Mijn browser denkt nu dat die comma bij de url hoort en ik krijg een foutmelding terug. 🙂 De juiste link is http://www.stopdetelefoongids.nl .

Jon

@Stefan: een sticker is geen garantie. Aangezien de gidsen niet door de brievenbus passen worden ze voor de deur gedumpt. Bij onze flat ligt nu in de hal een stapel van 40 gidsen, er zijn er misschien 2 meegenomen. Naar het aantal stickers wordt niet gekeken. Zelfde verhaal op ons bedrijfsverzamelgebouw. Naar eigen zeggen worden de gidsen opgehaald indien er geen behoefte aan is, maar dan is het kwaad natuurlijk al geschied.

Ralph Dost

Helemaal mee eens dat het een opt-in gids moet worden. Ik hoef 'm ook niet en gaat ook direct bij het oud papier. Ondanks mijn "Nee" voor ongeadresseerd reclame drukwerk eerder wel ontvangen.

Magiel

Helemaal mee eens. Sterker nog, ik zou het ook graag door willen trekken naar de IKEA-gids en vakantiegidsen. Zeker de reisbranche is bij uitstek een branche die helemaal online is, maar stug dikke papieren gidsen blijven bezorgen.  Zie blog: http://blogs.magnus.nl/mblog/2009/10/stop-met-het-ongevraagd-opsturen-van-dikke-gidsen/.

Eylard Wurpel - wingmate

Op kantoor gebruiken we de Telefoongids alleen om ons espresso-apparaat af te schermen van het alarm. Elke keer als ?s nachts het apparaat doorspoelt gaat namelijk anders het alarm af. Verdomd handig ding en kan er echt niet meer zonder… ;o)  Misschien ter compensatie ook een website starten met tips voor dit soort nuttig gebruik van de Telefoongids? Kan dan weer door DTG sales gebruikt worden om MKB-ers te overtuigen wel te adverteren.

Robert

Hi,  Leuk bericht Eylard, zat jij niet tot voor kort bij Truvo, uitgever van o.a. Gouden Gids ?  Wellicht kunnen we die site door Clearsense laten maken….. Grt,  Robert

Maurice Weijgand

Daarbij komt dat de Telefoongids voorheen ook bedrijven automatisch in de gids opnam en vervolgens een factuur zond aan het bedrijf voor de automatische plaatsing. Dit jaar ontving ik een factuur waarin hele kleine lettertjes stond dat het niet om een factuur ging, maar om een opdracht tot plaatsing. Schandalig! Zonder dat bedrijven er erg in hebben betalen ze dit soort nep facturen.

Alexander Klopping

Voor de duidelijkheid: De Telefoongids BV negeert moedwillig ja/nee-stickers, en de woordvoerder bevestigt dit. Volgens hem valt de bezorging van de gids onder het wettelijk recht op nummerinformatie, waardoor de ja/nee-sticker geen status kent.

Pieter

De initiatieven om DTG & GG hiermee te laten stoppen zijn er, zou alleen nog wat meer media-aandacht voor moeten komen (?n aanmeldingen). Misschien moeten de intitiatiefnemers van stopdetelefoongids.nl eens een persbericht sturen naar de landelijke media en contact opnemen met de Minister van Milieu…..de druk een beetje opvoeren. DTG & GG is zowiezo een last century company met een achterhaald verdienmodel. Wat Maurice schrijft is helemaal schandalig (niet van Maurice maar van de Telefoongids).

Renato Vald?s Olmos

Without stating the obvious sluit ik me volkomen aan bij Alexander. Het kan gewoon niet dat deze 'informatieverstrekking' wordt gerechtvaardigd vanwege een verkeerd ge?nterpreteerde wet. Verder, erg goed geschreven.

jasper

Eylard heeft idd een nuttige functie gevonden voor de papieren gids, zelf gebruikte ik de gids vaak als onderzetter voor mijn monitor, ook in de tijd dat ik bij DTG werkte:) En idd een NEE/NEE sticker helpt niet. Wel moet ik zeggen dat ze bij DTG nooit zomaar facturen verzonden aan bedrijven. Er is een partij in de markt die dit doet en zich voordoet als DTG. Dit zijn altijd facturen tot +/- 299 euro, welke vaak op de stapel komen om betaald te worden.

JvD

Dat het niet heel goed gaat met DTG/GG mag duidelijk zijn, maar het bijzondere is dat het met de Online dochter van de EDSA holding nog slechter gaat. Clearsense staat aan de rand van de afgrond en ze hebben nu zelfs een interim consultant ingehuurd om de boel te redden, wat kansloos is omdat ze gewoon troep verkopen. Klikpakkketjes die niet werken genereren alleen maar ontevreden klanten. Ook niet heel gek als denken dat de markt nog niet klaar is voor een combi-pakket: Telefoongids/Goudengids en SEM. Dan hoeft er maar 1 verkoper in een fout pak en afgeragde leasebak naar de klant…..Nee ze houden lekker alles apart. DTG/GG een heel wagenpark, CS een heel wagenpark…..en wel bezuinigen op personeel maar mevrouw Korver rijdt nog steeds een dikke A6 (1 fte-er). Die trouwens ook haar zakken vult omdat haar hubby's bedrijfje sales mensen aanlevert…..

Eylard Wurpel - wingmate

Hi Robert, dank voor je reactie en dat klopt! (maar dat wist je ook :) Het is algemeen bekend en onderkend (zowel intern als extern) dat directories voor print in een teruglopende markt zitten. Daardoor staan de directories voor belangrijke strategische keuzes (kanalen, marktbewerking, etc.) en daar hebben wij het ook weleens over gehad. De intentie van mijn reactie was er nog een enigszins vrolijke twist aan te geven, want het algemene sentiment over (het belang van) de papieren gids leek me uit de andere reacties al heel erg duidelijk.

Marie

Ik ontving vorige week netjes een klein kaartje, waarin gevraagd werd of ik de telefoongids op papier wilde ontvangen. Keurige opt-in.

Rob

Volgens mij lopen jullie een beetje achter:"De Telefoongids/gouden gids stopt namelijk een kaarte bij je in de bus wat je moet terugsturen als je een gids wilt ontvangen.Ik ben daar zelf echter niet zo blij mee daar we (als adverteerder in deze gids) een belachelijk bedrag hebben betaald om er als bedrijf in te staat, ervanuit gaande dat deze over heel de regio wordt verspreidt.helaas is dat geld nu grotendeels weggegooid…

bob

Het stoppen van DTG & GG begint bij de adverteerders. Zonder hen geen gidsen. Dus adverteerd u nog in deze ontbossingsgids zeg dan uw abonnement vandaag nog op!

Lars Baartmans

Is er niemand die vraagtekens zet bij "een tweehonderdste van al het papier in Nederland"? Volgens mij is dat wat (heel veel) overdreven. Alleen een televisiegids x 52 is bij elkaar al meer dan een telefoongids. En daar komen dan alle andere tijdschriften, kranten, folders, printjes op kantoor, papiergeld 🙂 en instructiehandleidingen nog bij. En de rest. Los daarvan zit ik ook niet te wachten op elk jaar een nieuwe gids. Het zou veel mooier zijn als ik een realtime telefoonnummer app op mijn pda of vaste telefoon heb en ik vrienden of bekenden alleen maar als zodanig hoef aan te merken. Is er zoiets niet al mogelijk?

Jan Pieter

"Volgens hem heeft u, De Nederlander, een wettelijk recht op nummerinformatie" en "Wat Weiler zegt klopt. Gedeeltelijk. Samen met nog wat andere zaken is het recht op nummerinformatie vastgelegd in de Telecomwet" Ik ben nog niet iets tegengekomen in de telecommunicatiewet.Dat is namelijk de officielenaam van "de telecomwet.Zie hier: http://lexius.nl/telecommunicatiewet  In http://lexius.nl/telecommunicatiewet/artikel19.10 kom ik wel wat tegen wat er misschien mee te maken heeft.

Jos

Sowieso, als je geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wil ontvangen moet je actie ondernemen. (nee-nee stikker)Als je niet lastig gevallen wilt worden door irritante call centers moet je actie ondernemen (bel me niet register).Als je geen reclame via e-mail wilt ontvangen hoef je geen actie te ondernemen. Oftewel: agressieve methoden (callcenter) mag gewoon tenzij je actie ondernomen hebt. Ongeadresseerd reclame drukwerk wat per huishouden een aantal bomen is mag gewoon, tenzij actie ondernomen wordt. Het zorgt voor rommel op de deurmat, waarvoor je ook nog moeite moet doen om dit te verwijderen.Een e-mailtje met een aanbieding erin mag pas verstuurd worden als er actie ondernomen wordt door de consument. Want stel je voor, dan heb je een paar regels extra op je scherm waar je langs moet scrollen. Verder is de milieubeschadiging miniem en ook is deze vorm niet agressief. De wetgeving die dit bespreekt is naar mijn mening sowieso erg krom.

Bas

Helemaal mee eens. Als ik de gids op de deurmat aantref, loop ik 5 passen naar de papierkliko en gooi hem gelijk weg. We hebben al een "bel me niet register". Nu nog een anti telefoongifds register

Tys

Haha, helemaal mee eens!!

Mark

Zou leuk zijn als er een actie op touw wordt gezet waarbij alle niet gebruikte telefoon gidsen weer bij de telefoongids op een grote stapel voor de deur terecht komen. Het kunnen zien van een dergelijke stapel zal ze toch wel doen nadenken…

Walter Huijten

Helemaal mee eens. Dit is volstrekt achterhaald.

Nic

Bravo

Wendy Appel - OnlineResults

Mijns inziens zouden ze een gelijksoortige opt-in actie kunnen houden als vele banken de afgelopen tijd hebben gedaan: "Wij stoppen met het verspreiden van de papieren versie van de Telefoongids. Wilt u de gids toch in papieren vorm blijven ontvangen? Stuur deze antwoordkaart dan terug of meld het via onze website". @Rob: Jij hebt het over een kaartje dat je al ontvangen had en waarmee je een gids kon aanvragen. Hier niet gehad, maar wel een nieuwe papieren gids. Die ik ook niet gebruik overigens.

Youri

@ Rob Daar zou je juist wel blij mee moeten zijn. Door de opt-in zijn de mensen die de Telefoongids in de toekomst krijgen, mensen die de gids ook daadwerkelijk zullen gebruiken. Of de gids nou wel of niet bij de rest van die mensen bezorgd wordt is voor jou niet interessant, ze zien je advertentie toch niet (aangezien die ontvangers hem niet gebruiken). Wees blij dat je in de toekomst minder kunt gaan betalen omdat er dan eindelijk betrouwbare cijfers zijn over telefoonboekgebruik, Als je zulke exorbitante bedragen betaalde voor een advertentie in het verleden, dan ben je trouwens gewoon afgezet. Advertenties in de Telefoongids bereiken immers maar een heel klein deel van de ontvangers van die gids.

Maurice

Wie gebruikt dat ding uberhaupt nog! Jaren geleden, nog voor Google, was het zeer handig, de laatste jaren ging het al steeds meer richting online en nu is het Google, sorry telefoongids -> jullie zijn de zwakste schakel!

Arthur Tolsma

Alexander, mooie frustratie gevonden die mij laatst ook goed irriteerde toen hij op de mat viel… Ook wel te zien aan de vele reacties ;).  Hoi!

Jeroen

Het schijnt mogelijk te zijn om geen Telefoongids en Gouden Gids meer te ontvangen. Daarvoor moet je het formulier op http://over.detelefoongids.nl/upload/64607_8962_1250584366443-Opzeg.pdf invullen en opsturen (het staat op de website van DTG enigszins verstopt onder "Distributie particulieren"). Ik heb het zojuist gedaan, alhoewel ik twijfel of een bezorger daarop let.

Mlain

Tja, veel negatieve reacties, maar als je net verhuist bent en je internet aansluiting is nog niet overgezet naar je nieuwe huis en je hebt nog geen internet op je telefoon en het water stroomt je huis binnen, dan ben je maar wat blij dat de gouden gids daar ligt!

Eylard Wurpel

@Mlain: ga je ervan uit dat je de Telefoongids dan met de verhuizing hebt meegenomen of ligt die er nog van de oude bewoners?  Maar misschien ligt er ook nog wel een kopie bij de buren die je kunt gebruiken…

Marjan

Ik wou dat het zo eenvoudig was als op de site stopdetelefoongids.nl staat staat. Ik heb me -nog voor de uitzending van Kassa vorig jaar- kwaadgemaakt en een mail gestuurd. Ik kreeg toen een bevestiging terug dat ik in het systeem was aangemerkt als zijnde dat ik geen gidsen meer zou ontvangen. Wat schetste mijn verbazing dat ik ze een maand geleden gewoon weer door de brievenbus geploft kreeg. En ja, ik typ 'ze', want de gids komt in tweevoud hier in Schiedam, omdat -staat in het colofon- ze in Amsterdam niet als 1 dikke door de brievenbus passen: die logica miste ik even in Schiedam, maargoed. Afijn, Weer een boze mail eruit. En ik krijg gewoon doodleuk geen reactie meer. Ik geloof dat als ik ze volgend jaar weer krijg, ik ze hoogstpersoonlijk met de fik erin door hun brievenbus ga gooien. 's Nachts dan he! Nee, dit is onzin, ik doe geen strafbare dingen. Maar waardeloze beloftes zijn ze goed in bij KPN en Gouden Gids. En dat geldt ook voor die reclameverkopers. Die beloven een hoge oplagen aan de adverteerders (lees: veelal kleine middenstanders). Maar met alleen oplage ben je er niet. Bereik gaat het om.

jason

laten alle bedrijven maar gestraft worden die ongevraagd folders in de bus gooien.Dus pak de papieren goudengids op en sla er 100 keer mee tegen die rotkop van je(nog iets om m voor te gebruiken) en kom is met iets sterkers.
Klein kindje zoekt aandacht!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond