Deel dit artikel
-

Column: Zijn adverteerders klaar voor iTV?

Toen vorige week zijn nieuwe Nokia 6230 werd bezorgd bleek er een bestandje op te staan met reclamefilmpjes van Nokia, BMW en FinnAir. Mirko Oosthoek, ad sales director van Discovery Networks Benelux, legt in de estafettecolumn uit waarom hij niet gediend is van deze vorm van reclame.

Tijdens het doorlopen van het menu van mijn nieuwe Nokia 6230 kwam ik een naamloos bestandje tegen, dat tot mijn verbazing niet alleen een heel saai Nokia filmpje bevatte maar tevens een commercial voor de BMW X3 en een voor FinnAir.

Ondanks dat het twee mooie filmpjes betrof, zit ik als consument niet te wachten op deze vorm van adverteren. Het voelt toch een beetje alsof iemand al aan je spullen heeft gezeten voordat je het zelf hebt uitgepakt. Tegen spam en sms kan je je nog enigszins wapenen maar hier is de adverteerder als een heus paard van Troje al binnen je verdedigingsmuur zonder dat je er erg in hebt. Commercials in telefoons opslaan ontstijgt voor mij niet het niveau van ongeadresseerde folders in de bus doen.

Bovendien, what’s next? Krijg ik straks als ik een nieuwe tv koop elke keer een commercial te zien zodra ik het toestel aanzet? Of gaan onze GPS systemen straks ongevraagd aangeven dat we over 1 kilometer rechtsaf moeten omdat we een McDonalds naderen met de toevoeging dat de cheeseburger deze week slechts 1 euro kost? We staan tegenwoordig aan zoveel (ongevraagde) reclame bloot dat het straks niet eens meer irriteert maar veel erger, dat we het gewoon niet meer zien en opnemen.

Is op de tv dan alles beter? Uiteraard niet. Ook ik heb mijn twijfels over de effectiviteit van commercialblokken die 7 minuten duren of over volledig gesponsorde kook- en klusprogramma’s waarbij de hele range aan producten zonder schroom vol in beeld wordt gebracht.

Het goede aan dit soort programma’s is echter wel dat er een concept achter zit waarbij consumenten, door middel van websites die aan het programma zijn gelieerd, zelf actie kunnen ondernemen om verder met het merk/product in contact te komen.

De toepassingen van enhanced tv (of iTV) sluiten hier naadloos op aan. Via deze interactieve applicatie kunnen consumenten straks zelf informatie opvragen en producten bestellen via hun afstandsbediening. Wil je ook zo graag zo’n rokje als Caroline Tensen aanheeft? Klik op het icoontje bovenaan je scherm en via een menu bestel je ‘m direct bij de Wehkamp. Wat dat betreft ligt er voor de (internet) marketeers een mooie toekomst in het verschiet want de wens van adverteerders om interactie met de consument tot stand te brengen zal alleen maar groter worden.

Ik daag marketeers echter uit om zelf ook met creatieve ideeën te komen waarbij gedacht wordt vanuit een internetconcept in samenwerking met de ‘oude’ media in plaats van andersom.

Mirko Oosthoek
Ad Sales Director Discovery Networks Benelux

Deel dit bericht

3 Reacties

a treur jr

Het Motief Aardig schot voor de boeg van Mirko. Zoals zo velen in de branche denken zij dat iTV mogelijkheden schept die de huidige digitale en analoge vormen niet kunnen bieden. Dat waag ik te betwijfelen.  Feitelijk zijn er vanaf het moment van aflevering door een producent van een format bij de broadcaster nog drie belanghebbende partijen over. De consument, de adverteerder en broadcaster. Conflicterende belangen die ook door iTV niet opgelost worden. Het is immers niet de boodschap of non-spot die kijkers mogelijk irriteert maar vooral het moment en nog veel belangrijker het motief! Kijker en adverteerder vervreemden zich van elkaar boodschappen veranderen en TV wordt vooral het domein van non-spot en gesponsorde programma’s. Het dilemma en de taak van de broadcaster is dat hij beide zo goed mogelijk moet bedienen.  Een voorbeeld : uit ontevredenheid over de beperkingen die tv-zenders hun opleggen en afhankelijkheid van de grillen van de programmaleiders, zijn 10 grote adverteerders in de UK, waaronder P&G, Unilever en Gillette, een eigen interactieve tv-zender begonnen: Zip-tv. In dit pop-up kanaal kan middels de rode knop op de afstandsbediening een boodschap verkregen worden. Maar insiders (media en reclame bureaus) vinden het een teken aan de wand dat adverteerders nu zelf tv maken, al is het nog maar een soort "pop-up"-kanaal. De iTV mogelijkheden die door de schrijver weergegeven worden zijn dus al op verschillende manieren toegepast. De effectiviteit is niet groter dan een teletekst pagina met verwijzingen naar websites.  Advertainment  De kijker is uitgegroeid tot een consument met een mening en andere eigentijdse verwachtingen. De effectiviteit van de boodschap neemt af naarmate de irritatiegrens wordt bereikt en de relatie met de beleving van het moment ontbreekt. Merken hebben het inderdaad graag over ‘likeability’ en een relatie met hun consument maar wij zien dat niet vaak terug. Het blijft vloeken in de kerk als je tegen adverteerders en hun bureau zegt dat ze het ‘anders’ zouden moeten doen omdat te bewerkstelligen. Kwaliteit in commercials maakt plaats voor kwantiteit en de kijker keert zich snel zappend af van de teveel en te vaak langskomende reclameboodschappen. Een voorbeeld is de pauze tijdens een voetbalwedstrijd voor de Champions League. In plaats van massaal de ‘mute’ knop in te drukken of te vluchten naar de koelkast of het toilet zou men blijven plakken als er meer ruimte zou zijn voor meer studio gesprekken en relevante, amusante reclame. Het effect dus ook veel groter. De verhouding is te scheef geraakt. De omroepen komen overigens in deze discussie bijna niet aan het woord terwijl zij een belangrijke rol zouden kunnen spelen en feitelijk het grootste belang hebben. Een gemiste kans want wij denken dat een pro-actieve rol van broadcasters op zijn plaats zou zijn.  De eerste zorg zou ons inziens moeten uitgaan naar de kwaliteit van de boodschap maar vooral de functie van de commercial in de mediamix. Cross media advertising betekend immers een collectief aan boodschappen die elkaar kunnen versterken en dat heeft consequenties voor de TV versie. Opvallende TV commercials dus en geen gesynchroniseerde meut maar op het kijkmotief afgestemde boodschappen met inhoud en goede verwijizingen. Het gaat om de eerste belevingselementen van de doelgroep en de relatie met het kijkonderwerp. Voetbal, muziek, films, er zijn veel gemene delers te verzinnen die iets met sentiment te maken hebben en kunnen vermaken.  Een Robijn commercial rondom Idols kan natuurlijk eenvoudig afgestemd worden op het umfelt. De drie vrienden van Amstel waren briljant en hadden een relatie met hun omgeving, veelal voetbal. De commercials van Nike, Pepsi (muziek) en Sony Playstation zijn daar zeker ook in geslaagd. Veel producten lenen zich wel voor een non-spot ‘placement’ of sponsorrol maar het kan wat 'sophisticater'. Adverteerder Robijn kan natuurlijk een gerelateerde spot maken als men in de eerste ‘break’ van Idols zit. Een totaal andere benadering van spot en non spot benadering zal zich aandienen als adverteerders zich realiseren dat niet adverteren zelfs nog beter is als ongepast boodschappen in de markt te zetten. Men heeft met internet en mobiele applicaties absoluut betere en intensievere mogelijkheden om te communiceren met de consument. Groeiende negatieve reclameperceptie De reclame-effectiviteit staat onder druk, omdat consumenten een groeiende negatieve perceptie hebben van reclame en marketing. Dit is de uitkomst van Amerikaans reclameonderzoek van Yankelovich Partners. De resultaten werden gepresenteerd op de conferentie van de American Association of Advertising Agencies die momenteel in Miami bezig is. Het is steeds lastiger consumenten te bereiken met traditionele reclame. Daarnaast wordt meer reclame genegeerd, met behulp van bijvoorbeeld de TiVo of pop-up blockers op internet. J. Walker Smith, baas van onderzoeker Yankelovich, lichtte toe dat consumenten steeds meer problemen hebben met advertising, terwijl de branche juist steeds meer manieren probeert te vinden om contact te krijgen met die consument. Volgens Smith hebben de mensen een haat-liefdeverhouding met reclame. ‘Maar een nog grotere groep zegt bezorgd te zijn, met name omdat ze overspoeld worden door reclame. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten daardoor juist producten mijden. De resultaten van het onderzoek stonden gisteren in de New York Times. Eerder liet marketingbaas Jim Stengel van Procter & Gamble al weten dat adverteerders niet moeten focussen op de tv-spot van 30 seconden en reclame creëren die kijkers willen zien. Stengel zei dat er geen mentaliteitsverandering is in de reclame-industrie. Sentimental journey De benadering van marketing behoeft een nieuwe scope, andere outletcombinaties en zou vooral de (moment) beleving en sentiment van de consument centraal moeten stellen. Marketing is anno 2004 "a sentimental journey". Met andere woorden beter een goed gekozen overdrachtsmoment dan een stortvloed van commercials, boodschappen en prikkels op het moment dat men daar niet ontvankelijk voor is. Vandaar het ondanks bovenstaande conclusie toenemende belang van crossmedia toepassingen non-spot advertising en SFP’s (sponsored or founded programs) waarvan akte. www.venturo.nl

Bea Pretzel

Shouldn't Mr. Oosthoek's first reaction be; "That is what I want for my company or clients"It so happens that I have just finished a little research project regarding cell phone and their possibilities and the consumer’s response to new features. Most consumers experience the short movies/clips as very pleasant and say it is a cool feature on the phone. That is the first response. Only later they realize that they have been watching an ad. At least for now moving high quality images on a cell phone are experiences as " very cool". Think about it. If I can watch a high quality moving image in this case an ad, how cool would it be to watch a full-length film of my choice? Remember it may be an ad now, but sooner then we think we'll be maybe even watching TV?  Nevertheless it can very well be that this feature is now being experienced as a "cool" feature since it is new. It could very well be that in about 2 yrs, when we are so used to moving pictures on our cell phone, that we will probably not like the extra's that much any more since they are, by then, so common. But for now the companies are doing a good job exploiting the ways to introducing the "new features" of the cell phones to consumers. They are probably preparing us for what is to come. And let's not forget it is ads like this that make it possible for companies to develop phones to the max and offer them to us at an affordable price. Let's not forget that if a company is allowed to place their ad on the cell phone that means that they want that particular phone to be promoted. And a good way to promote something is give it away for free (well….maybe with a years membership). And giving it away for free, it the one thing that consumers want to hear now a days. As long as it is free the consumer is happy. At least…I haven't read any complaints about cell phones that are being offered for free. 

jan de deugd

"it is ads like this that make it possible for companies to develop phones " Dat is toch wel heel erg 'pretzel logic': er worden ads gemaakt omdat we daar zulke mooie producten van kunnen maken, waar we ads voor maken om ze mooi te kunnen verkopen, om er ads voor te maken om ze nog beter te kunnen maken?De kern van de discussie is of je de consument moet onderwerpen aan verkooptaktieken die een integraal onderdeel lijken te gaan vormen van een dienst of product waar voor betaald is zonder dat de consument wist hiermee geconfronteerd te worden. Nee dus, wat mij betreft. Laten we helder blijven communiceren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond