Deel dit artikel
-

Commerciële omroepen tegen afschaffing standaard televisiepakket

De Vereniging van Commerciële Omroepen (VCO) vindt het plan van staatssecretaris Dekker om het standaard digitale televisiepakket af te schaffen onverstandig.

De consument dreigt door deze ‘eenzijdige ingreep’ te eindigen met minder zenders voor meer geld, aldus de VCO. Volgens de vereniging is het een maatregel met ‘verregaande gevolgen’, niet alleen voor de televisiekijkers, maar ook voor het borgen van de pluriformiteit en diversiteit van het Nederlandse medialandschap.

VCO is de brancheorganisatie voor de commerciële omroepen in Nederland, waaronder RTL, SBS, FOX Networks Group, Discovery Networks Benelux, Disney Channel en Viacom International Media Networks.

De huidige Mediawet bepaalt sinds 1 januari 2014 dat het digitale standaardpakket minimaal 30 tv-zenders moet bevatten.

De discussie is die tussen à la carte restaurant en een buffet. Aanbieders als Ziggo, KPN, Online.nl en ook de glasvezelpartijen willen zeer gespecialiseerde pakketten kunnen aanbieden. Theoretisch zouden ze tegen een zeer lage prijs een minimum aantal digitale kanalen kunnen leveren aan consumenten die niet al te veel zenders willen. Of juist uitgebreidere pakketten met zeer gespecialiseerde zenders. Dat kan nu niet omdat ze verplicht een aantal zenders moeten doorgeven en daarover moeten onderhandelen. Selecties worden momenteel alleen aangeboden via appdiensten als Knippr, maar die zijn dan ook meer gericht op consumptie via smartphone of tablet.

Voor de VCO is de afschaffing ongunstig. Ze zijn dan niet langer verzekerd van voldoende inkomsten als Ziggo en anderen niet langer verplicht zijn om bijvoorbeeld een RTL of SBS door te geven.

De VCO zegt ook dat een zenderpakket technisch een stuk lastiger is en daardoor duurder, zeker als abonnees regelmatig van zenders zouden kunnen wisselen.

CDA, D66 en Christenunie zijn nu al tegen. Zij vrezen te veel macht voor de twee grote distributeurs, Ziggo en KPN. Dekker verwacht dat door afschaffing de pakketten niet worden ingeperkt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Merien

Duh. Koppelverkoop is in hun belang. Nu betaal je als oudere zonder thuiswonende kinderen voor Nickelodeon, MTV, Disney etc. Straks niet meer. Dat vinden die zenders niet leuk.

bert

De ISP vind het ook niet leuk. Die verdienen ook bakken met geld aan de TV pakketten. In zeker zin is de TV bundel nu een vorm zero-rating: databundels voor minder dan de normale tarieven ruimte op de kabel/glas geven.
Ik ben voor een verplichte ontkoppeling van data en diensten (TV/telefoon etc.)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond