Deel dit artikel
-

Commissariaat voor de Media mag waken over kabel

Het Commissariaat voor de Media moet voortaan waken over het aanbod van digitale tv. Voor de programmaraden is geen rol meer weggelegd. Dat stelde staatssecretaris Sander Dekker (Media) dinsdag in de Tweede Kamer.

Kabelaars en andere aanbieders moeten voortaan verplicht dertig dertig zenders opnemen in het standaardpakket in plaats van de huidige vijftien. Maar consumenten hebben daarop geen directe invloed meer.

Vrijdag kwamen de programmaraden voor het laatst bijeen in Hilversum. Die zijn bang dat toelating van nieuwe (Nederlandse) zenders in het pakket met de voorstellen schier onmogelijk wordt. Ook is er geen mogelijkheid voorzien voor gezamenlijke actie van klanten of om zenders met minder commercieel belang toe te voegen. Uit onderzoek van Intomart blijkt dat klanten invloed willen op de samenstelling van het tv-pakket, vooruitlopend op de mogelijkheid om per zender te kunnen kiezen.

PvdA, SP, D66, CDA en ChristenUnie stelden gisteren wisselende oplossingen voor. De PvdA kwam met een voorstel van een geschillencommissie, de SP wilde per kabelaar een adviesraad en D66 stelde voor de wet na twee jaar te evalueren.

Maar de staatssecretaris wil niet weer allerlei bureaucratie optuigen. Niet alleen houdt het Commissariaat voor Media een vinger aan de pols, ook kunnen consument naar de Autoriteit Consument & Markt stappen.

In het digitale tijdperk is er nauwelijks nog echt sprake van schaarste. Het aantal digitale tv-aansluiting in Nederland is in het derde kwartaal wederom 1,7 procent toegenomen naar 6,4 miljoen, zo blijkt uit nieuwe cijfers van Telecompaper. Een kleine 3,6 miljoen kijkt via de kabel.

Ziggo is de grootste aanbieder van digitale tv, daarna volgen KPN, UPC en CanalDigitaal. Kabel is goed voor 56,6 procent van de aansluitingen, maar IPTV via DSL en glasvezel winnen voorzichtig terrein. Telecompaper verwacht een groei van 7,5 procent in 2013.

Deel dit bericht

1 Reactie

Albert Treur

Schiet zijn doel volledig voorbij.De consument een standaardpakket opleveren terwijl 95% van de kijktijd gaat naar een handjevol Nederlandse zenders. Laat de consument zelf bepalen welke zenders ze willen kijken. Gewoon een startpagina en aan kunnen vinken welke zenders je wil kijken. Verder ook ppv mogelijk maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond