Deel dit artikel
-

Commissariaat voor de Media verbreedt toezicht naar micro-influencers

Vanaf 16 juni vallen álle professionele influencers, ook de kleinsten, onder het actief toezicht van het Commissariaat voor de Media.

Tot op heden vielen enkel video-uploaders, want om die groep gaat het, onder het toezicht van het Commissariaat. Specifiek om mediamakers met meer dan een half miljoen volgers. Over drie weken rekt men de definitie op tot álle Nederlands professionele videomakers op social media.

Het doel van de nieuwe definitie is om jongeren een veilige online omgeving te bieden.

Commissariaat-voorzitter Amma Asante zegt in een verklaring: “Sinds 2022 houdt het Commissariaat toezicht op video-uploaders. Het Commissariaat verwacht van influencers o.a. dat reclame in hun video’s herkenbaar is voor kijkers. De afgelopen jaren gingen we in ons toezicht op uploaders van eerst voorlichting, via informele handhaving zoals gesprekken, naar strengere handhaving zoals boetes.”

De uitbreiding van het toezicht geldt voor uploaders die: staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, een account hebben op YouTube, Instagram en/of TikTok, in de afgelopen twaalf maanden minstens 24 video’s plaatsten en daar geld mee verdienen.

Wat het Commissariaat van de kleine, professionele influencers verwacht staat hier in detail, maar komt erop neer dat de makers transparant zijn over hun commerciële uitingen, bijvoorbeeld dát iets reclame is en voor wie de boodschappen wel en niet bedoeld zijn.

In hetzelfde domein is staatssecretaris Jurgen Nobel van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bezit met wetgeving die kidfluencers, vlogfamilies en mom- en dadfluencers laat kwalificeren als kinderarbeid.

Het Commissariaat voor de Media heeft een wettelijk mandaat om boetes op te leggen tot 150.000 euro per overtreding. Naast boetes hanteert het CvdM: waarschuwingen en lasten onder dwangsom.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond