Deel dit artikel
-

Communicatie volgens Microsoft

“Microsoft ontbeert nog maar een link in de hele communicatieketen en dat is de internettoegang zelf.”

Peter Kentie is oprichter van de weblog www.hotspot.nl over wireless technieken. In het dagelijks leven is hij manager media en merchandising bij PSV.

Wifi, ofwel draadloze lokale-netwerktechnologie, wordt momenteel in razende vaart door de consument omarmd. Plots ontdek je dat je enige moeite moet doen om in te loggen op het eigen draadloze netwerk en niet op de hotspot van de buren. En de consument zal zich niet storen aan een eventueel beveiligingsprobleem. ‘Waar voor je geld’, daar leeft de Nederlander voor. En dus wordt de breedbandverbinding ten volle benut en surfen pa en de kids met Microsofts Internet Explorer draadloos over het web.

De communicatierevolutie die onderhuids plaatsvindt, heeft verreikende gevolgen voor de telecom- en internetindustrie. Want het blijft niet bij surfen. De jongere gezinsleden gebruiken MSN Messenger als primaire communicatietool en benutten de spraak- en webcammogelijkheden ruimschoots. Voice en Video over IP klinken indrukwekkend, maar de achterliggende technologie is eigenlijk al ingeburgerd. Zonder marketing push, puur op basis van bewezen nut.
En het gaat nog verder; deze gebruikersgroep is namelijk gewend inzicht te hebben in de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de eigen communityleden. De MSN buddy-lijst is privé-telefoonboek en presentielijst inéén. De vertaalslag naar mobiele apparaten in de vorm van MS-smartphones is de volgende fase. Kortom, Microsoft ontbeert nog maar één link in de hele communicatieketen en dat is de internettoegang zélf. Mocht de grootmacht uit Redmond besluiten om ook de toegang aan de klanten aan te bieden, dan is de cirkel rond. Als alle communicatie IP-gebaseerd is, zal dit voor Microsoft een aantrekkelijke optie zijn. En de markt zal beven als nooit tevoren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond