Deel dit artikel
-

Concurrentie op energiemarkt maakt van meeste Nederlanders overstappers

Consumenten maken vooral gebruik van prijsvergelijkers en de sites van de energiebedrijven zelf als ze zich oriënteren op alle aanbiedingen. Overstappen doen ze echter vooral via het energiebedrijf zelf, terwijl consumenten via de prijsvergelijkingssite goedkoper uit kunnen zijn. Dat blijkt uit het Trendrapport over de energiemarkt van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

Van alle Nederlanders is 55 procent in de afgelopen 10 jaar minstens een keer overgestapt van energiecontract. Dit jaar is het 10 jaar geleden dat consumenten voor het eerst konden kiezen bij welke energieleverancier zij hun energiecontract willen afsluiten.

Wat consumenten zich niet realiseren is dat aanbiedingen kunnen verschillen. Consumenten zien bij een vergelijkingssite een voordelige aanbieding. Vervolgens gaan ze naar de website van het energiebedrijf zelf en zijn verrast dat die aanbieding daar niet te vinden is. Er kunnen per verkoopkanaal namelijk andere aanbiedingen gelden.

Momenteel loopt de campagne ‘Niets doen, kost je poen’ van ConsuWijzer; het consumentenloket van ACM, om consumenten te stimuleren een bewuste en weloverwogen keuze te maken voor een aanbod. Op ConsuWijzer staat de ‘Overstapcoach’, een hulpmiddel voor consumenten die willen overstappen met energie.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond