Deel dit artikel
-

Concurrentiekansen, e-privacy en duurzaamheid thema’s voor Thuiswinkel.org

Toekomstige concurrentiekansen voor webwinkels, de nieuwe e-privacywetgeving, logistiek en duurzaamheid en digitale transacties zijn de aandachtspunten waar belangenorganisatie Thuiswinkel.org zich dit jaar op wil gaan richten.

Ongeacht welke partijen winnen of verliezen, zal Thuiswinkel.org bij alle partijen aandringen op een gelijk speelveld en toekomstige concurrentiekansen voor webwinkels, betere inzet van digitale vaardigheden in alle onderwijsprogramma’s en -niveaus en meer conversie en minder fraude, bijvoorbeeld door het gebruik van de opvolger van DigiD ook mogelijk te maken voor webwinkels.

Verkiezingen in Frankrijk (april/mei) en Duitsland (september) zijn van mede invloed Nederlandse webwinkellandschap, zegt Thuiswinkel.org. Samen met Ecommerce Europe wil men blijven streven naar een Digital Single Market.

Deze maand nog wordt het voorstel van de Europese Commissie voor de nieuwe e-privacywetgeving gepresenteerd. In dat voorstel worden nieuwe regels rondom onderwerpen als cookies en direct marketing behandeld. De bescherming van de privacy van de consument blijft natuurlijk onverminderd belangrijk, maar de verplichtingen moeten het gebruiksgemak en vooral de duidelijkheid niet in de weg staan, vindt de belangenorganisatie.

Thuiswinkel.org gaat zich verder sterk maken voor betere (cross-border) logistiek door het realiseren van een gestandaardiseerd pakketlabel; duurzamere webwinkels door het ontwikkelen van een rekenmethodiek waarmee de emissies van de last-mile-logistiek in kaart kunnen worden gebracht en duurzame verzendmaterialen, onder meer via een inventarisatie van de activiteiten van webwinkels om de hoeveelheid verzendmaterialen terug te dringen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond