Derp

Connected tv: volop kansen voor tweede scherm

Connected tv, televisie met een internetaansluiting, doet het goed. GfK Retail and Technology schat dat eind 2013 zestig procent van de huishoudens beschikt over een connected tv, zo maakte het bedrijf gisteren bekend op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.

De opmars van digitale televisie is ook het eerste kwartaal van dit jaar gestaag doorgegaan: 78 procent van de huishoudens heeft nu een digitale tv-aansluiting. Wel is de consumentenelektronicamarkt de eerste maanden van 2011 onder druk komen te staan. GfK spreekt van een ‘koopvacuüm’; consumenten zijn afwachtend. Maar dat geldt niet voor smartphones, tablets en connected tv.

GfK Retail and Technology verwacht dat dit jaar nog altijd zo’n 1,8 miljoen nieuwe televisietoestellen worden verkocht in Nederland. Dat is minder dan aanvankelijk was voorspeld, maar nog altijd een fors volume.

De groei van het aantal 3D-apparaten is vorig jaar wel wat later op gang gekomen dan verwacht. Maar nu is het vliegwieleffect zichtbaar aan het worden, zegt GfK. Het eerste kwartaal van dit jaar zijn 60.000 3D-apparaten verkocht, zoals tv-toestellen, Blu-ray spelers en home cinema-systemen.

De vraag naar tablets is volgens GfK in Nederland ‘ongekend’. Naar verwachting zullen eind dit jaar sinds de introductie ongeveer een miljoen tablets in Nederland over de toonbank zijn gegaan. Dat schept nieuwe kansen voor het gebruik van tablets als tweede televisiescherm, de belangrijkste trend die deelnemers aan het congres signaleerden. Tablets kunnen ‘content’ weergeven als aanvulling op de programma’s. Zo komt de NOS deze zomer met een iPad-app die gegevens over de renners van de Tour de France kan weergeven.

De trend van overal kijken zet nu al door, vertelde Lara Ankersmit, hoofd Nieuwe Media NOS. Het NOS Journaal werd in maart van dit jaar 50.000 maal bekeken via de Net TV-app van Philips en 300.000 maal via de PlayStation van Sony.

Ook directeur Bert Habets van RTL constateert een veranderend kijkgedrag. Nu al gebruiken zo’n acht miljoen Nederlanders meer dan een apparaat tegelijk tijdens het televisie kijken. “Tablets zorgen er ook voor dat jonge doelgroepen die intensief gebruik maken van sociale media, televisie weer interessant beginnen te vinden.”

Ook Roeland Stekelenburg, voormalig hoofd Nieuwe Media NOS, constateert dat tv anywhere realiteit begint te worden. Zijn nieuwe bedrijf NL Buzz geeft daar ook aanvulling aan. Voor voetbalkanaal Eredivisie Live heeft het bedrijf een nieuw videplatform ontwikkeld dat rekening houdt met de weergavecapaciteit van verschillende mobiele apparaten.

Het Mediacongres had gisteren een opvallende primeur: de eerste publieke vertoning in Nederland van 4K-tv, oftewel televisie met vier maal de scherpte van HDTV. Binnen het zogenoemde FascinatE project (Format-Agnostic SCript-based INterAcTive Experience) onderzoeken TNO, BBC, het Fraunhofer Institute en vele andere partijen wat de toekomst is van superscherpe video. Het Cinegrid-project laat kunstenaars en filmmakers experimenteren met de geavanceerde apparatuur.

Volgen Sander Limonard van TNO zal in eerste instantie de bioscoop gebruikmaken van de technologie, tv-schermen voor de huiskamer worden pas rond 2020 verwacht. Wel heeft de technologie het voordeel dat met simpele spiegelreflexcamera’s van 8 megapixel al producties in 4K of hoger kunnen worden gemaakt.

4 Reacties

Kansen te over voor connected TV, maar hoe gaat het commissariaat van de media om met nieuwe mogelijkheden als pushed content, wanneer gebruikers apps gebruiken die daarvoor toestemming hebben? Connected TV volgt het model van de iPhone en werkt in de toekomst ( sommige merken nu al ) met apps. Vanuit deze apps kan gecommuniceerd worden als de gebruiker daar toestemming voor geeft. Wat nu als apps icm tv gebruikt worden zoals bijvoorbeeld Social TV van Samsung? Dan ontstaan er ineens nieuwe realtime advertising mogelijkheden voor adverteerders.
Permission based?

Kleine aanvulling. 4K-tv was twee jaar geleden al voor het publiek te zien op de IBC in Amsterdam, inclusief Dolby 21.4 (!)

@Jeroen Bos: wat je beschrijft is wat ZappoTV doet. Je gebruikt een iPhone / iPad app om via DLNA / UPnP content naar de connected TV te sturen. De rol van het commissariaat van de media lijkt me uitgespeeld hier.

Connected tv is ideaal als je kijkt naar wat de mogelijkheden er van zijn.. geen wonder dat dit de markt gaat over nemen! Met Yahoo! Connected TV kun je bijna alles wat je met je iphone/ipad ook kan; alleen niet surfen op het internet; dan moet je wel bij GoogleTV zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug