Deel dit artikel
-

Consument beter beschermd tegen online misleiding

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in haar leidraad Bescherming van de online consument de grenzen vastgesteld waar verleiding overgaat in misleiding. Hiermee is volgens de waakhond een belangrijke volgende stap gezet in de bescherming van de online consument.

In de leidraad is aangegeven hoe mensen en bedrijven beschermd moeten worden tegen oneerlijke beïnvloeding. Zo worden bestaande online praktijken getoetst aan de algemene consumentenregels. Daarbij wordt aangegeven waar toegestane verleiding overgaat in verboden misleiding.

Belangrijke uitgangspunten voor bedrijven daarbij zijn: Prijzen inclusief alle kosten moeten duidelijk zijn tijdens het bestelproces. Voor consumenten moet duidelijk zijn als het aanbod gepersonaliseerd is. Schaarste-aanduidingen moeten waar zijn en zoekresultaten moeten gebaseerd zijn op het belang van de zoekende consument. Online reviews en likes moeten echt zijn en niet verzonnen of gemanipuleerd. En bij online games moeten kosten en winkansen van lootboxes duidelijk worden vermeld.

De ACM zal de komende tijd voorlichting geven over de leidraad zodat bedrijven weten welke grenzen de ACM stelt aan online handelspraktijken. De ACM wil daarmee naleving bevorderen. Ook gaat de ACM via haar loket ACM ConsuWijzer consumenten informeren over hun rechten. Consumenten kunnen daar ook hun klachten melden die de ACM gebruikt als belangrijke signalen voor haar toezicht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond