Consument ergert zich aan wildgroei webwinkelkeurmerken

De wildgroei aan webwinkel keurmerken tast hun geloofwaardigheid aan. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Organisaties en bedrijven die keurmerken uitgeven zouden er goed aan doen een einde te maken aan de huidige wildgroei. Er moet een kader komen voor het oprichten en beheren van keurmerken.

Consumenten moeten er van kunnen gaan dat een keurmerk betrouwbaar is, duidelijke informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd. Maar dat staat haaks op wat consumenten momenteel van de huidige keurmerken vinden (pdf). Die worden vooral gezien als een marketingtruc. Consumenten hebben moeite om de waarde van een keurmerk te bepalen.

Webwinkels kennen inmiddels diverse keurmerken, waarvan die van Thuiswinkel en het Webshop keurmerk de bekendste zijn. Webwinkels eindigen echter op de tweede plaats (onder de categorie voedingsmiddelen) in het overzicht van keurmerken waarvan consumenten vinden dat er te veel van zijn. 22 procent vindt dat.

keurmerk

Juist bij een online aanschaf let men eerder op keurmerken dan bij andere diensten. Ondanks (enige) scepsis, hechten consumenten volgens het onderzoek wel veel belang aan keurmerken. Binnen alle categorieën geeft minstens driekwart van de consumenten aan keurmerken (zeer) belangrijk te vinden.

De meeste consumenten vinden keurmerken belangrijk binnen milieu en duurzaamheid (90 procent), gevolgd door webwinkels (84 procent), banken / verzekeringen (82 procent) en reizen (81 procent). Vooral voor aspecten die te maken hebben met productveiligheid en garantiebepalingen vinden consumenten keurmerken van toegevoegde waarde. Een keurmerk geeft consumenten een gevoel van zekerheid.

Voor alle categorieën geldt echter ook dat consumenten vooral hun eigen ervaringen en prijs laten meewegen bij de aanschaf van een product of dienst. Consumenten zijn overigens wel bereid om meer te betalen voor een product of dienst waarvan het keurmerk betrouwbaar is.

Aanbevelingen ACM

Het aantal keurmerken zou beperkt moeten worden. Momenteel lijkt overal een keurmerk voor te zijn en consumenten ‘zien door de bomen het bos niet meer’.

Het moet duidelijk zijn waarvoor een keurmerk staat en op basis van welke criteria het keurmerk is uitgereikt. Het toegankelijk maken van informatie over keurmerken is hierbij essentieel; keurmerken zouden informatie beschikbaar moeten stellen. Dit zal bijdragen aan een algehele grotere herkenbaarheid; van de logo’s en de boodschap die erachter zit. Internet kan hierbij een grote rol spelen; men zoekt hier informatie op over keurmerken.   

In de communicatie rondom keurmerken zou de meerwaarde ervan benadrukt moeten worden. Op dit moment hebben consumenten een sceptische houding, omdat voor hun niet duidelijk is waar een keurmerk exact voor staat. Het is belangrijk dat consumenten bewust worden gemaakt van de meerwaarde van keurmerken en de scepsis wordt weggenomen. Consumenten gaan op dit moment niet zelf proactief op zoek naar informatie over keurmerken.

2 Reacties

Ik kijk nooit naar keurmerken. Er is er niet één die geld terug betekent bij niet leveren. Enige wat nog een beetje werkt is PayPal’s terugbetaaloptie.

Het aantal keurmerken voor webwinkels is de laatste jaren al flink terug gebracht. Er zijn in principe “maar” 3 partijen over met een serieus marktaandeel,

Ik denk dat 1 keurmerk niet beter zou zijn. Door concurrentie houden keurmerken elkaar scherp. Ook blijkt uit alle metingen dat consumenten wel degelijk meer vertrouwen hebben in een keurmerk en dat het wel degelijk zekerheden biedt als er onverhoopt een conflict ontstaat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug