Deel dit artikel
-

Consument ergert zich aan marketingbombardement

Ruim de helft van consumenten in een onderzoek van het Aimia Insititute mijden merken die hen bombarderen met marketingberichten. Een op vier consumenten klaagt dat zij te veel berichten krijgt en een vijfde zegt dat zij de hoeveelheid berichten niet kunnen ‘handelen’.

Slechts een op vijf respondenten geeft aan dat zij relevante informatie ontvangt, maar hoofdzakelijk van supermarkten. Van de berichten van banken, voedingsbedrijven en technologie wordt de relevantie minder gauw begrepen.

69 procent geeft aan dat zij als gevolg daarvan merken op sociale media zijn gaan ontvolgen of mailings hebben opgezegd. 59 procent heeft telefoonnummers moeten afsluiten. Anderen hebben apps van hun smartphones verwijderd omdat ze zich ergerden aan de hoeveelheid berichten. De onderzoekers spreken van de ‘Deletist Consumer’.

Merken moeten volgens het onderzoek subtieler met hun klanten omgaan. ‘Doe je het fout, dan ben je de klant voor eens en voor altijd kwijt.’

Deel dit bericht

5 Reacties

KoalaBear

Hmmm. Dit ‘probleem’ begrijp ik niet echt.. Je schrijft je toch zelf in voor 100 nieuwsbrieven en acties. Je abonneerd je toch zelf op een channel of page? Zeur dan ook niet!

Het is niet voor niets verplicht om een “Uitschrijven” link in een nieuwsbrief of communicatie te plaatsen, gebruik ‘m dan! Zo ook op social media. 😛

KoalaBear

Korte toevoeging. Wel is het inderdaad zo dat bedrijven moeten uitkijken dat als een klant wel geïnteresseerd is je deze niet dagelijks mails / posts gaat sturen.

korting

probleem zit hem er in dat de malafide “lead generators” de e-mailadressen door verkopen onder het mom van co-registratie. Als de consument een keer meedoet aan een prijsvraag of actie, krijgt deze een stortvloed aan e-mail van allerlei “co-registratie” bedrijven die in de kleine lettertjes met de gegevens van de consument aan de haal gaan. Nu worden er boetes uitgedeeld door de Opta. maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Ik word regelmatig gebeld door deze lead generators. Deze leveren dus e-mailadressen van zeer lage kwaliteit waar geen conversie mee te behalen is.

Caroline

Tuurlijk @Korting. Net zoals jouw site zeker, waar je nu een linkje mee probeert te krijgen met je originele naam Korting.

Dit onderzoek is een bevestiging op het feit dat je als merk steeds beter moet luisteren naar de signalen die je (potentiële) klanten je geven en daar met een maatwerk strategie mee aan de slag moet gaan. Niet domweg blijven doen wat “vroeger” (=vorig jaar) werkte. Veel bedrijven blijven nog steeds gewoon zenden, zonder te luisteren. Veel kansen dus nog. En wacht er niet te lang mee.

Bianca

Je moet jezelf inderdaad actief inschrijven voor mailings, maar dat geldt niet voor klanten.

Wanneer je eenmaal een product aangeschaft hebt, zijn er genoeg bedrijven die helemaal los gaan met mailen. Ik begrijp die irritatie best, die speelt bij mij ook.

Ik ben het helemaal met Caroline eens dat je moet blijven meten en een maatwerkstrategie moet toepassen, gebaseerd op recente cijfers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond