Deel dit artikel
-

Consument geeft online meer dan 30 miljard euro uit in 2021

De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op 30,6 miljard euro, wat een stijging betekent van 16 procent ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13 procent vergeleken met 2020.

Het aandeel van online is daarmee goed voor 31 procent van de totale bestedingen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

De groei in online bestedingen was in 2019 (voor de uitbraak van COVID-19) en 2020 respectievelijk 3 en 6 procent, maar in 2021 steeg dat naar 16 procent. De groei in online aankopen was 7 procent in 2019, piekte met 26 procent in 2020 en was in 2021 nog steeds hoog met 13 procent. Beide coronajaren laten dus een hogere groei in online aankopen zien, maar enkel in 2021 ook een hogere groei in online bestedingen.

De online groei werd uiteraard opnieuw aangewakkerd door de coronamaatregelen, zoals de sluiting van niet-essentiële winkels in het eerste kwartaal en eind vierde kwartaal.

Het het totale bedrag dat een consument online besteedt is hierdoor ook toegenomen: van 1900 naar 2180 euro, een stijging van 15 procent.

In 2021 zijn de online aankopen van producten met 13 procent gestegen. In het eerste kwartaal kochten consumenten nog massaal producten online, in het tweede en derde kwartaal noteerde de productensector een bescheiden groei van 5 en 8 procent en in het vierde kwartaal was er zelfs sprake van een krimp van 1 procent.

Voor diensten is er sprake van een omgekeerd beeld. Daar zagen we in het eerste kwartaal nog rode cijfers (-52% in online aankopen), maar in het tweede kwartaal krabbelde de dienstensector op als gevolg van versoepelingen van de reisbeperkingen.

Negentig procent van de online aankopen wordt gedaan via binnenlandse websites, tegenover 88 procent in 2020. Daarbij zien we wel een groei in online cross-border bestedingen. maar een daling in het aantal aankopen. Dit geldt vooral voor producten en niet voor diensten, waar het cross-border aandeel in de online aankopen juist iets stijgt.

De verschuiving van offline naar online zette in 2021 verder door. Het aandeel van online in de totale aankopen is verder toegenomen naar 13 procent (2020: 11%, 2019: 8%). Ook het online aandeel in de totale bestedingen is op jaarniveau gestegen; van 27 naar 31 procent. Deze stijging is vooral te danken aan de groeiende online uitgaven aan producten.

Het belang van de smartphone neemt ook dit jaar weer toe. Bijna een derde van alle aankopen is met een smartphone gedaan. In 2020 was dit nog 25 procent. Veruit de meeste aankopen worden met iDEAL afgerekend.

De populariteit van online boodschappen is ook toegenomen. Dit uit zich niet alleen in een groei van 28 procent in de online bestedingen, maar ook het online aandeel in de bestedingen stijgt van 6 naar 8 procent. Er zijn meer online kopende huishoudens (2,4 miljoen in het vierde kwartaal) en meer online aankopen per kopend huishouden (6,5 aankopen in het vierde kwartaal).

Foto Shutterstock

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond