Consument internationaal strenger op budget kerstshoppen

Het winkelend publiek geeft dit jaar online meer uit rondom Black Friday en Cyber Monday, maar is verre van impulsief. De consument is strenger op zijn budget. Sommigen perken zich in.
Dat beeld komt naar voren in het Global Holiday Retail Report van Shopify. Daarmee peilt het bedrijf het verwachte winkelgedrag van consumenten in noord-Amerika en de grote Europese e-commercelanden. Nederland is er daar geen van.
Wereldwijd melden shoppers een stijging van 37 dollar in hun geplande uitgaven tijdens de Black Friday- en Cyber Monday-actieperiode, naar 192 dollar.
Shoppers zijn dit jaar bewuster bezig met hun budget. Dat houdt in: 51 procent is van plan om duidelijke bestedingslimieten vast te stellen en 23 procent perkt zichzelf zelfs in ten opzichte van 2024.
Hybride winkelen is een gevestigde praktijk, aldus de onderzoekers. Ze concluderen dat 44 procent online
gaat om kleinere artikelen te kopen maar naar de fysieke winkel voor grotere aankopen. “Merken die hun ervaring over alle kanalen daarop aanpassen, zullen meer omzet genereren.”
Fysieke winkels blijven belangrijk, zo vertelt het onderzoek van de softwareleverancier voor webwinkels. Van de shoppers gaat 43 procent namelijk letterlijk de winkelstraten in voor inspiratie, om uit te vinden wat er op het verlanglijstje komt. Veertig procent doet dat online, 23 procent via advertenties op sociale media en 19 procent via aanbevelingen van influencers. Die laatste twee categorieën zullen komende jaren naar verwachting toenemen.
Opvallend is ook, dat tweederde van de respondenten al met ‘kerstshoppen’ begint in de maand september. Dat is op zich niet heel verrassend. Bol, bijvoorbeeld, houdt eind september al een actieperiode die kort daarop gevolgd wordt door die van Amazon. De consument wordt dan alvast in de stemming gebracht om de portemonnee te trekken.
Een recent onderzoek van Mailchimp liet zien dat bijna de helft van de shoppers (43%) al in oktober begint met het kopen van cadeaus voor de feestdagen.
Ondanks dat, houdt maar dertien procent van de bedrijven rekening met dit gedrag in zijn reclame-uitingen en -planning.
Foto: Filiz Elaerts / Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond