Deel dit artikel
-

Consument koopt elektronica vaker online

Mensen kopen steeds vaker elektronische apparaten via internet en minder vaak in een winkel. Binnen de detailhandel in consumentenelektronica neemt de online omzet (via webwinkels) toe, terwijl de offline omzet (via winkels) juist afneemt. Dat constateert CBS uit eigen metingen.

Hoewel consumenten nog steeds de meeste elektronica in de winkel kopen, is de online verkoop bij middelgrote en grote detaillisten in de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Waar in 2012 nog 13 procent van de omzet via internet werd behaald, was dit aandeel in 2014 opgelopen tot ruim 24 procent. Hiermee is het omzetaandeel in twee jaar tijd bijna verdubbeld.

In het eerste kwartaal van 2016 werd door de middelgrote en grote detaillisten in consumentenelektronica ruim 34 procent meer omgezet via online verkoop dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Via de winkel werd in deze periode juist bijna 11 procent minder omgezet.

Aan het eind van 2015 en het begin van 2016 ging een aantal grote ketens failliet. De terugval in de offline omzet speelt echter al langer. Over 2015 daalde deze omzet met 2,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor, terwijl de online omzet met ruim 21 procent toenam.

Screen Shot 2016-06-14 at 10.31.21

Overigens constateert CBS ook dat steeds meer bedrijven in de detailhandel in Nederland online verkopen. In 2010 verkocht 24 procent van de bedrijven in deze branche online. Vijf jaar later is dit 42 procent.

De detailhandel is niet de branche die het meest online zijn producten of diensten aan de man brengt. In de toeristenbranche verkocht in 2015 meer dan de helft van de bedrijven hun diensten online. Bij alle andere branches handelde minder dan de helft van de bedrijven online.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas

Bedankt voor deze interessante statistieken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond