Deel dit artikel
-

‘Consument wil online blijven winkelen’

Ondanks de versoepelingen van de pandemiemaatregelen staat online shopping op het punt de fysieke winkelstraat te passeren qua wereldwijde bestedingen. Dat stelt het Future Shopper 2021 rapport, een onderzoek onder bijna 30.000 consumenten uit 17 verschillende markten.

Meer dan 72 procent van de ondervraagde consumenten erkent dat online winkelen de belangrijkste levenslijn was tijdens de pandemie. Bijna driekwart geeft aan dat e-eommerce een nog belangrijkere rol gaat spelen in 2021.

Consumenten zijn terughoudendheid om weer te
shoppen in de fysieke winkelstraat, 41 procent vindt het best spannend om in deze tijd weer te gaan shoppen in fysieke winkels.

Twee derde van de consumenten geeft aan liever te kopen bij merken die zowel online als offline in de fysieke winkelstraat zichtbaar zijn.

Marktplaatsen hebben ten tijde van COVID-19 de grootste slag gemaakt als online verkoopkanaal. Wereldwijd verliep 42 procent van alle online bestedingen via Amazon, Alibaba, JD.com, Mercado Libre, bol.com en eBay.

Consumenten zijn niet bang voor de macht van deze bedrijven. Twee derde van de ondervraagden zou in de toekomst het liefst alles via een retailer of online marktplaats kopen.

Toch lijkt het erop dat de grote retailreuzen als Amazon niet de hele markt naar hun hand kunnen zetten. Meer dan de helft van de online shoppers wereldwijd (56%) steunt het  voorstel om platformen als Amazon meer belasting te laten betalen. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten loopt dit aantal zelfs op tot rond de 70 procent van de online shoppers.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Censuswide. Er zijn 28,426 consumenten geïnterviewd die minimal één keer per maand online shoppen.

Deel dit bericht

1 Reactie

John Eves

Een slechte ontwikkeling dat de marktplaatsen het overnemen. Je houdt straks niet veel meer over dan een paar grote jongens.
Zoals een amazon dat hele lage prijzen kan hanteren omdat ze geen cent belasting betalen en zo de webshops die wel belasting betalen uit de markt drukken.
De consument heeft niet door wat van gevolgen dit op den duur heeft. Maar uiteindelijk gaan zij een hele hoge rekening betalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond